Alhamdulillah Ala Kulli Hal

Alhamdulillah Ala Kulli Hal | Kisah Alhamdulillah Ala Kulli Hal sangat menarik perhatian KakYa untuk dikongsikan bersama sahabat pembaca blog KakYa pagini. Alhamdulillah Ala Kulli Hal bermaksud: “Segala puji bagi Allah dalam setiap keadaan”. Semoga kisah ini dapat memberi manfaat buat kita semua. InsyaAllah aamin aamin Ya Mujib.
Makna Alhamdulillah Ala Kulli Hal, Maksud Alhamdulillah Ala Kulli Hal
Ada seekor burung yang hidup di padang pasir yang sangat panas, sedang sangat sakit, tidak ada bulu, tidak ada makan dan minum, tidak ada tempat tinggal. 

Pada suatu hari, seekor burung merpati telah lalu melewati burung yang tidak bahagia itu. Burung tersebut telah menghentikan merpati itu dan bertanya, "Mahu pergi ke mana?" Merpati itu menjawab "Aku akan pergi ke syurga".

Maka burung yang sakit itu berkata, "Tolong cari tahu, bila penderitaanku akan berakhir?" Burung merpati itu berkata, "Tentu, aku akan melakukannya." Dengan mengucapkan selamat tinggal kepada burung yang sakit. Burung merpati meneruskan perjalanannya ke syurga dan menyampaikan pesanan burung yang sakit tadi kepada malaikat di pintu syurga.

Malaikat itu berkata, "Selama tujuh tahun ke depan hidup burung tersebut harus menderita seperti itu, tidak ada kebahagiaan sampai saat itu."

Burung merpati berkata, "Ketika burung yang sakit mendengar ini, dia pasti berkecil hati. Bisakah kamu menyarankan solusi apa pun untuk ini."

Sang Malaikat menjawab, “Katakan padanya untuk selalu mendoakan ini, "Alhamdulillah ala kulli hal.

Burung merpati itu bertemu dengan burung yang sakit lagi dan menyampaikan pesan malaikat itu kepadanya.

Saat tujuh hari merpati itu telah lalu melewati lagi, dia melihat burung yang sakit itu sangat senang, bulunya tumbuh di tubuhnya, tanaman kecil tumbuh di daerah gurun, kolam kecil air juga ada di sana, burung itu bernyanyi dan menari riang. Merpati itu tercengang. Malaikat telah mengatakan bahwa tidak akan ada kebahagiaan bagi burung itu selama tujuh tahun ke depan. 

Melihatkan keadaan ini, burung merpati terus pergi mengunjungi malaikat di gerbang syurga. Burung merpati itu mengajukan pertanyaannya kepada Malaikat. 

Sang Malaikat menjawab, "Ya memang benar tidak ada kebahagiaan untuk burung itu selama tujuh tahun, tetapi kerana burung itu selalu mengucapkan, " ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL" di dalam setiap situasi yang sedang di hadapinya, hidupnya terus berubah.

Ketika burung itu jatuh di atas pasir yang panas dia terus-menerus mengungkapkan kalimah, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL.

Ketika dia tidak bisa terbang dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL"

Ketika haus dan tiada langsung air di sekitar, dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL"

Di dalam apa juga situasi yang sedang dihadapinya, burung itu akan terus-menerus mengulang, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL" dan kerana itu tujuh tahun dibubarkan dalam tujuh hari.

Ketika saya mendengar cerita ini, saya merasakan perubahan besar dalam cara saya merasakan, berfikir, menerima dan melihat kehidupan.

Saya amalkan kalimah ini di dalam hidup saya. Dalam apa jua situasi yang saya hadapi, saya akan mengucapkan kalimah ini, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL"

Ini telah membantu saya mengubah pandangan saya dari apa yang saya tidak punyai, apa yang saya miliki dalam hidup saya.

Contohnya, jika saya sedang sakit kepala, saya akan ucapkan, "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL". TERIMA KASIH atas tubuh saya lain yang baik-baik saja, yang sihat dan saya perhatikan bahawa sakit kepala itu tidak mengganggu saya sama sekali.

Dengan cara yang sama saya mulai gunakan kalimat ini dalam hubungan saya (baik keluarga, teman, tetangga dan sebagainya) kewangan, kehidupan sosial, perniagaan dan semua hal yang dapat saya ceritakan. Saya berkongsi cerita ini dengan semua orang yang saya hubungi, dan itu membawa perubahan besar dalam perilaku mereka juga.

Kalimat sederhana ini benar-benar memiliki impak yang mendalam pada hidup saya. Saya mulai merasakan betapa beruntungnya saya, betapa bahagianya saya, betapa hidup adalah baik.

Mari kita ulangi kalimat ini secara terus menerus untuk mengalami pergeseran dalam hidup kita.

Jadi bersyukurlah dalam segala hal yang berlaku dan lihatlah perubahan yang mulai terjadi di dalam diri anda. Ada 'KUASA' di dalam kita bersyukur.

Ingat! "ALHAMDULILLAH ALA KULLI HAL. "Terima kasih ya Allah di atas segalanya.

Sumber: Perkongsian cerita daripada Ustazah Nur Afifah Syahab (Palembang Indonesia)

Catat Ulasan

1 Ulasan

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.