Kasut Kita Tak Sama

Kasut Kita Tak Sama 


Yes! Kasut kita tak sama. KakYa memang suka sangat pada ayat nan satu ni "Kasut Kita Tak Sama". Pernah juga nak buat entri dengan ayat Kasut Kita Tak Sama tapi sampai ke sudah takde cerita untuk di karang dengan ayat ni. Tapi harini KakYa rasa terpanggil sekali lagi untuk menulis berdasarkan ayat ini dan petang ni terhasillah Kasut Kita Tak Sama. 

Tetiba petang tadi updated status kat facebook keluar ayat ni. Kisahnya KakYa ada terkecik hati sikit petang tadi dengan seseorang, ya la kan kekadang kita ni sebagai seorang insan yang tak sempurna sikit sebanyak ada la jugak sifat nak meluahkan. Tapi kita meluahkan sekadar gitu gitu jer la takde la nak mengata kat orang pon. Cuma luahan dari hati gitu jer. Luahan positif gitu hehehe walau dalam hati calar balar la jugak. Yang calar balar tu kita simpan je la kita keluarkan yang baik baik je. 


Ujian Kita Tak Sama


Kasut kita tak sama. Memang betul kasut kita tak sama, jika kasut kita sama sekalipun saiz kaki kita berbeza dan rupa bentuk kaki kita juga berbeza la kawan. Sebab tu KakYa nak pesan, kita tak boleh suka suka hati kita jer nak judge orang. Lain orang lain bentuk ujian yang dihadapi olehnya. 

Ketahanan seseorang bila ditimpa ujian juga  berbeza. Mungkin ujian yang dihadapi oleh orang lain kita rasa ringan jer pada kita tapi berat pada dia. Kadang kadang ujian yang kita rasa berat sungguh pada kita tapi ringan je pada orang lain. Apabila kita berada dalam kasut sendiri kita takkan rasa apa yang ada dalam kasut orang lain. 

Nasib Setiap Orang Tak Sama


Hidup kita ni berlainan nasib. Nasib setiap daripada kita ni tak sama. Memang tak sama. Orang tak tahu dan tak berada di kasut kita. Ujian yang kita lalui setiap hari, rezeki yang kita dapat setelah berpenat lelah bekerja, itu semua orang tak tahu. Kita ni pulak tak perlulah nak bandingkan diri kita dengan orang lain. Oh! dia bawa kereta Honda, aku Kancil pon takde. Motorsikal buruk jer bawak pegi kerja

Tak perlu nak membanding banding sangat nanti hati kita yang sakit. Motorsikal buruk yang korang ada tu dah bagi korang kelebihan boleh bawa pergi kerja, boleh gerak ke hulu ke hilir ke sana ke mari. Sepatutnya korang bersyukur. Ada orang motorsikal pon takde. Hidup dia jalan kaki jer pergi kerja balik kerja. 

Jangan cuba cuba nak bandingkan diri kita dengan orang lain. Sebab kita yang akan terluka nanti. Apa yang penting kita redha dengan ketentuan dan teruskan usaha ke arah yang lebih baik untuk hidup yang lebih sempurna. InsyaAllah ujian yang kita lalui hari ini menjadi pemangkin semangat untuk kita berjaya di hari esok. Sama samalah muhasabah diri. 

Dunia Ni Sementara Saja


Dunia ini hanya sementara. Sekejap cuma. Kita hidup kat dunia ni pon sementara saja. Takde yang kekal kat dunia ni wahai sahabat. Tiba masa nanti Allah jemput kita ke alam sana yang kekal abadi. Ingatlah wahai sahabat KakYa apa jua yang berlaku di dunia hari ini, esok, lusa dan seterusnya adalah dengan izin Allah SWT. Kita tiada kuasa untuk menghalangnya. Apa saja boleh terjadi dengan izinNYA. 

Catat Ulasan

0 Ulasan