Tahukah Anda Ada Satu Lagi Rasa Asas Selain Manis Masin Masam Dan Pahit

Tahukah Anda Ada Satu Lagi Rasa Asas Selain Manis Masin Masam Dan Pahit | Tahukah korang selain empat rasa asas yang kita tahu iaitu manis, masin, masam dan juga pahit ada satu lagi rasa asas kelima yang perlu kita tahu iaitu Umami. Korang pernah dengar mengenai Umami? 

Tahukah anda selain empat rasa asas yang kita tahu iaitu manis, masin, masam dan juga pahit ada satu lagi rasa asas kelima iaitu Umami

Apa Itu Umami 


Apakah itu Umami? Umami adalah rasa asas kelima selain manis, masin, masam dan pahit. Umami turut dikenali sebagai "rasa macam daging" atau "berperisa seakan sup". Rasa Umami berasal daripada glutamat yang terkandung didalam makanan yang kaya dengan protein. 

Pada tahun 2000, rasa Umami telah terbukti secara saintifik dan diiktiraf secara global sebagai rasa kelima dimana para saintis dan penyelidik menemui kehadiran reseptor rasa umami pada lidah manusia.

Penemuan Umami


Dr Kikunae Ikeda belajar di Jerman pada tahun 1899. Fizikal tubuh badan dan tahap kesihatan keseluruhan orang Jerman telah membuatnya kagum. Dr. Ikeda mempunyai keinginan yang kuat untuk meningkatkan nutrisi pemakanan rakyat Jepun.

Pada tahun 1909, setahun selepas penemuan saintifik yang hebat ini, Dr. Ikeda telah bekerjasama dengan Saburosuke Suzuki dan bersama-sama memperkenalkan pengeluaran industri monosodium glutamat dengan jenama AJI-NO-MOTO®, Perencah Umami yang pertama didunia telah bermula.

Perjalanan penemuan dimulakan dengan semangkuk tauhu yang telah direbus didalam “Kombu dashi” (sup yang dihasilkan menggunakan sejenis rumpai laut). Semasa menikmati kuahnya, Dr. Ikeda menjadi yakin bahawa terdapat rasa asas lain yang sama sekali berbeza dari manis, masin, masam, dan pahit. Kerana tertarik dengan pemikiran ini, dia mulai menganalisis komposisi “Kombu dashi”.

Dia akhirnya menemui apa yang memberikan rasa khas “Kombu” pada tahun 1908. Ianya adalah asid glutamik, sejenis asid amino. Dia telah menamakan rasa Umami dan mengembangkan kaedah untuk menghasilkan penambah perasa dengan menggunakan glutamat sebagai komponen utamanya.

Sumber Umami


Glutamat adalah asid amino yang memberikan rasa Umami dan banyak terdapat didalam makanan yang kaya protein.

Umami adalah rasa sedap yang terdapat didalam sebatian seperti glutamat, inosinat dan guanylat. Inosinat boleh dijumpai terutamanya pada daging dan ikan manakala guanylat lebih banyak terdapat pada cendawan seperti cendawan kering shiitake.

Tahap Umami meningkat dengan ketara semasa proses pematangan sesuatu makanan. Keju dan Tomato merah yang telah matang sepenuhnya adalah contoh yang baik.

Kebaikan Umami


Tahukah korang mengenai kebaikan Umami? Berikut KakYa kongsikan antara kebaikan Umami sepertimana pembacaan KakYa. 

Meningkatkan rasa makanan

Umami bukan sahaja menambahkan rasa enak dalam makanan, tetapi juga dapat mengharmonikan rasa semua bahan untuk menghasilkan gabungan rasa sensasi yang enak didalam hidangan.

Menggalakkan pengambilan nutrien warga emas dan kanak-kanak

Rasa Umami dapat meningkatkan rasa makanan sekaligus menggalakan warga emas dan kanak-kanak untuk mendapatkan jumlah nutrien yang optimum melalui pelbagai pengambilan jenis makanan.

Mengurangkan pengambilan garam sehingga 30%

Dengan menggunakan sejumlah kecil MSG, sebahagian penggunaan garam dapat dikurangkan. Pengambilan garam secara keseluruhan dapat dikurangkan hingga 30% sambil mengekalkan rasa keenakan hidangan. Ia juga membantu mengurangkan risiko tekanan darah tinggi dan penyakit tidak berjangkit yang lain.

Menggalakkan pencernaan dan penyerapan protein dalam tubuh manusia

Pada tahun 2006, selain di lidah, para saintis mendapati bahawa reseptor Umami juga terdapat di dalam perut yang berfungsi dengan otak kita untuk mempromosikan pencernaan dan penyerapan protein dalam tubuh manusia.

Catat Ulasan

4 Ulasan

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.