Doa Pagi Jumaat

March 12, 2021

Doa Pagi Jumaat |  بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ 
Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada yang layak disembah yang haq kecuali Engkau. Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hambaMU dan aku diatas ikatan janjiMU dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadaMU dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakuiMU atas nikmatMU terhadap diriku dan aku mengakui dosaku padaMU, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau” (HR. Bukhari no. 6306).

Ya Allah bantulah aku mengingatimu, memsyukuri nikmatmu dan memperbaiki ibadah kepadaMU.

Ya Allah, pada pagi yang tenang dan penuh baraqah ini, aku bermohon, permudahkanlah semua urusanku baik dalam urusan agama, dunia dan akhirat. Lancarkanlah lisanku agar mereka mengerti ucapanku. Berilah padaku kekuatan dan kesabaran untuk menempuhi setiap ujian yang mendatangiku. Kurniakan aku jiwa yang tenang dan hati yan lapang agar hari ini menjadi antara hari yang terindah dalam hidupku.

Ya Allah kurniakanlah aku kemampuan untuk beribadah dan solat di dalamnya, kurniakan aku didalamnya kesungguhan, semangat, kekuatan dan sikap rajin. Lalu lindungilah aku didalamnya dari berbagai fitnah.

Ya Allah, Ya Tuhanku, di hari Jumaat yang mulia ini, aku bermohon ke hadratMU berilah kekuatan, taufik dan hidayah kepadaku supaya aku dapat memperbaiki diriku , tambahkanlah ya Allah kepadaku ilmu, iman dan amal.

Aku memohon kepaduMU Ya Allah, berilah kami iman yang sempurna , ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Ya Allah terimalah amalan ku yang sedikit ini. Aku mengharapkan hanya redhaMU Ya Allah.

Ya Allah sucikanlah diriku dari segala nista dan perbuatan keji. Berilah aku kesabaran atas apa yang telah Engkau tetapkan.

Ya Allah anugerahkanlah kepadaku ketakwaan dan persahabatan dengan orang-orang yang baik dengan pertolonganMU.

Ya Allah ampunkanlah dosa dosaku, berkatilah aku, rahmatilah aku, berilah aku hidayahMU agar aku sentiasa dekat denganMU Ya Allah.

Ya Allah jangan aku diremehkan amalan yang pahala yang kecil kerana mungkin itulah yang mengundang redhaMU Ya Allah. Begitu juga Ya Allah jauhkanlah aku dari memandang ringan dosa kecil kerana dibimbangi disitulah menjadi punca kemurkaanMJ Ya Allah.

Ya Allah, didiklah aku untuk sabar dalam meniti liku-liku hidup ini, tetapkanlah hatiku dalam agamaMU, kurniakanlah kepadaku rahmat dan kasihMU, berilah aku hati yang tenang dan permudahkanlah perjalanan hidupku.

Ya Allah, Engkau tunjukkanlah aku kearah kebaikan, pertingkatkan imanku dan amalan hidupku, sihat dari segi rohani dan jasmani serta menjadi contoh ikutan generasi akan datang.

Ya Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezeki kami dengan rezeki yang halal.

Ya Allah, mudahkanlah semua urusanku, jauhkanlah dariku kesulitan apapun Ya Allah, kabulkan dan perkenankanlah doaku.

Ya Allah janganlah Engkau sibukkan diriku dan lalaikan aku dengan dunia dan segala isinya sehinggakan aku melupakan dosa dan kesalahanku kepadaMU Ya Allah.

Ya Allah dekatkan aku dengan orang orang yang soleh dan solehah agar aku berjaya mengikuti jejak kesolehan mereka.

Ya Allah, sucikanlah hatiku dan lembutkan hatiku agar aku senang menerima teguran dan ilmu.

Ya Allah ringankanlah diri ini untuk memperbanyakkan ibadah kepadaMU Ya Allah.

Ya Rahman Ya Rahim Engkau peliharalah aku dan lindungilah aku agar aku sentiasa dalam sihat sejahtera, aman bahagia selamanya.

Ya Allah aku memohon Ya Allah, kurniakanlah kepada kedua ibubapaku tempat yang istimewa di syurgaMU Ya Allah. 

Ya Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosaku  dosa kedua ibubapaku, pasangan hidupku, anak anak dan zuriatku, kaum keluargaku, guru-guru ku, sahabat-sahabatku, jiran jiranku serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Aamin aamin Ya Mujib. 

Artikel Menarik yang Lain

4 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.