Amalan Mendapatkan Zuriat

July 26, 2020

Amalan Mendapatkan Zuriat | Assalamualaikum, selamat petangpembaca blog KakYa. Alhamdulillah syukur Ya Allah, petang ni masih bagi peluang bernafas di bumi Allah ini. Petang ni KakYa nak kongsi ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus dalam perkongsian soal jawap antara UAI dan pengikut facebook UAI di facebook beliau berkenaan amalan mendapatkan zuriat. Apakah amalan untuk mendapatkan zuriat? Sama sama kita berbagi ilmu. Semoga perkongsian ilmu ini memberi manfaat buat kita semua.

Amalan Mendapatkan Zuriat

Pesoalan dari seorang pengikut Ustaz Azhar Idrus, soalannya : 

Kawan saya sudah berumah tangga selama 12 tahun tetapi belum mendapat zuriat dan telah menjalani beberapi kali rawatan di klinik pakar untuk mendapatkan zuriat.

Bolehkah ustaz kongsikan apa-apa doa atau amalan untuk mendapatkan zuriat?

Jawapan yang diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus.

Banyakkan Berdoa

Antara doa yang elok diamalkan setiap kali selesai solat fardu dan sunat ialah membaca :

رَبِّ لا تَذَرْنى فَرْداً وَأَنْتَ خيْرُ الوارِثينَ
رَبِّ هَبْ لى‏ مِنْ لَدُنْكَ ذُرِيَّةً طَيِّبَةً اِنَّكَ سَميعُ الدُّعاء

Artinya :

“Wahai Tuhanku janganlah kiranya Engkau biarkan aku sendirian tanpa keturunan dan Engkaulah sebaik-baik orang-orang yang mewarisi.”

“Wahai Tuhanku kurniakanlah bagiku dari sisi Mu zuriat yang baik. Sungguhnya Engkaulah yang maha mendengar akan permintaan.”

Banyakkan Bersedekah Dan Istighfar

Antara amalan yang bolih meringankan kesusahan atau penyakit ialah membanyakkan sedekah dan istighfar. Kesukaran mendapatkan zuriat adalah termasuk orang yang berada dalam kesusahan.

Diriwayatkan daripada Abu Umamah Al-Bahili r.a. Rasulullah saw bersabda :

دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ


Artinya : “Rawatlah kamu sekelian akan segala penyakit yang ada pada kamu dengan bersedekah.” (Hadith di dalam kitab Sahih Al-Jami’ & Ad-Dailami)

Dan diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah r.a. berkata telah datang seorang lelaki mengadu kepada Nabi saw dan berkata :

: ما رزقت ولداَ قط ولا ولد لي فقال رسولالله : "فأين أنت من كثرة الاستغفار وكثرة الصدقة ترزق بهما"، فكان الرجل يكثر الصدقة والاستغفار.. قال جابر: فولد لهذا الرجل تسعة ذكور

Artinya “Tiada direzeki akan aku ini anak sama sekali dan aku tidak ada zuriat lalu bersabda Rasulullah : Engkau hendaklah perbanyakkan istighfar dan banyakkan bersedekah nescaya direzeki akan kamu dengan sebab keduanya. Maka lelaki itu pun membanyakkan sedekah dan bersitighfar. Berkata Jabir : Kemudian lelaki itu telah dikurniakan seramai sembilan orang anak lelaki.” (Riwayat Abu Hanifah di dalam Musnadnya)

Telah berkata Syeikh A’idh Al-Qarni :

ومن اللطائف أنه كان بعضالمعاصرين عقيماَ لا يولد له، وقد عجز الأطباء عن علاجه، وحارت الأدويةفيه، فسأل أحد العلماء فقال: عليكم بكثرة الاستغفار في الصباح والمساء فإنالله قال عن المستغفرين الاستغفار وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ  ودوام فرزقه الله الذرية الصالحة

Artinya : “Dan setengah dari kisah yang sangat elok berlaku pada setengah orang yang menderita sakit tidak mendapat anak dan sungguhnya dia telah berubat dengan pelbagai ubat sehingga lemah para doktor untuk merawatinya.

Kemudian dia bertanyakan ulamak maka kata ulamak : Hendaklah kamu banyakkan istighfar pada waktu pagi dan petang maka sungguhnya Allah telah berkata tentang orang yang banyak beristighfar bahawa Allah akan mengurniakan kepada mereka harta dan anak-anak. Lalu lelaki itu mengekali amalan istighfar maka Allah telah mengurniakannya zuriat yang baik.” (Al-Kalimu At-Tayyib)

Kesimpulannya, 

Orang yang belum mendapat zuriat hendaklah bersusaha dan bertawakkal kepada Allah.

Antara usahanya ialah mendapatkan rawatan dengan pakar-pakar kesihatan yang berkaitan dan melazimkan pula selalu berdoa dan memperbanyakkan sedekah kepada faqir miskin dan selalu bersitighfar kepada Allah.

Hendaklah sentiasa menaruh harapan bahawa Allah pasti akan mengurniakannya zuriat kerana Allah itu serta apa yang disangkakan olih hamba-Nya.

wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus

Alhamdulillah itu saja perkongsian ilmu untuk petang ini. InsyaAllah dipanjangkan usia dan diizinkan olehNYA KakYa akan berkongsi ilmu di kemudian hari. InsyaAllah. 

Artikel Menarik yang Lain

0 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.