Tulisan Kita Boleh Jadi Dakwah Boleh Juga Bawa Fitnah

Tulisan Kita Boleh Jadi Dakwah Boleh Juga Bawa Fitnah | Setiap hari kita menulis. Tak kira pada buku, papan tulis atau coretan di dinding alam maya. Dalam kita menulis setiap hari tidak kira menggunakan pen, pensil mahupun papan kekunci ... tetap sama fungsinya walau berbeza zahir. Apa saja yang kita tulis jika bermanfaat boleh jadi ianya satu dakwah buat kita. Tapi jika tidak bermanfaat boleh jadi ianya satu fitnah yang sukar dimaafkan. 

Zaman serba maju ini, lisan kurang memainkan peranan dalam berkata kata namun walau lidah sedang diam, tangan laju menuturkan kata di facebook, instagram, twitter, whatsapp, telegram dan pelbagai medium cerita. Pemudah cara katanya untuk melontarkan ayat ayat berbisa. Tanpa kita sedar penulisan kita kadang kadang mengundang satu bencana bukan saja pada kita tapi orang lain juga. Beringatlah wahai sahabat. 

Tulislah yang baik baik. Perkongsian yang baik baik yang boleh memberi manfaat buat orang lain di luar sana. Sama sama kita sebarkan kebaikan. Percayalah, yang baik baik kita tulis, mendorong kita menuju syurga. Yang buruk dan mendorong fitnah bakal membawa kita terhumban ke neraka. Jadi! Walau apa cara sekalipun pastikan penulisan kita ke arah yang baik dan positif agar hidup kita beroleh manfaat. Jauhkan diri kita daripada penulisan yang boleh mengundang fitnah. InsyaAllah yang baik baik saja buat KakYa dan juga sahabat. 

Tanda Sayang,
Lya ❤
www.akifimtiyaz.com
3 Zulkaedah 1441H
25 June 2020

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Betul, Sis setuju...mana kita tulis baik, akan dapat manfaatnya, mana kita buruk, kita tak nampak, tapi takut akhirat sok kena soal plak kann...sebab tu takut nak cite pasal gosip dan politik...kita cite hal kita je sudah kan Lya...

    BalasPadam

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.