Rugilah Jika Bapa Lebih Utamakan Handphone

May 27, 2020

Rugilah Jika Bapa Lebih Utamakan Handphone | Dia tak tahu si anak lebih dengar cakap dia

- si ibu bebel dari pagi sampai malam
- si ibu nasihat tak berhenti
- si ibu dari pagi suruh mandi
- si ibu mulutnya tak pernah berhenti nasihat

Last sekali si ayah berdehem satu kali je, semua anak jadi macam askar. Senang pula ikut kata si ayah

Si ayah tak tahu si anak idolakan dia

- saya nak jadi macam ayah
- saya nak kahwin dengan lelaki macam ayah
- saya nak kerja macam ayah
- cita cita saya nak jadi macam ayah saya

Si ayah tak tahu anak anak lebih utamakan dia

- anak lebih suka ikut ayah pergi jalan
- anak lebih suka ayah dia temankan
- anak lebih cari ayah bila nak bermain
- anak ni bila jumpa ayah wajah ceria semacam

Tapi bila lapar, bila sakit, selsema, demam emak juga yang dicarinya

Ruginya si bapa yang utamakan handphone. Ruginya si bapa yang utama game. Rugi sangat.

Dia tak tahu di sekolah si anak banyak bercerita tentang dia. Semua mengaku bapa dia lah paling hebat

Anak bukan tahu sangat ayah kerja apa. Bukan tahu sangat ayah karier ayah dia tapi bila bercerita tentang ayahnya, dengan wajah penuh bangga si anak akan bercerita

- ayah saya paling hebat
- ayah saya pandai berenang
- ayah saya paling gagah berani
- ayah saya boleh makan banyak pinggan

Rugi lah ayah yang tak luangkan masa dengan anak anaknya sebelum anak anak mereka meningkat dewasa.

Sedarlah wahai bapa bapa di luar sana, anda adalah Superhero di mata mereka.

Sumber
- Dr Taufiq Razif -

Artikel Menarik yang Lain

4 Sahabat Setia

  1. nice sharing. betul kak lya, anak-anak senang ikut cakap ayah dia, walhal kitalah kaum mak-mak duduk jaga anak siang malam. saya memang bengang kalau suami-suami yang duk sibuk dengan handphone jer siang malam, lalu mengabaikan perhatian pada anak-anak. seolah-olah handphone lagi penting dari anak-anak. nanti bila dah tua, bukan handphone yang jaga ayah, tapi anak-anak lah yang akan jaga..

    ReplyDelete
  2. betul lah tu....bagus sangat perkongsian ini...

    ReplyDelete
  3. fenomena normal skrng.. saya pun takot kalo saya jadi parents macam tu..
    takooootttt walaupun skrng belom lagi huurm..

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.