Terjemahan Surah Al Falaq

April 29, 2020

Terjemahan Surah Al Falaq | Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, "Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; "Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; "Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); "Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".







Muqaddimah Surah Al Falaq

Surah ini diturunkan di Madinah, mengandungi 5 ayat. Dinamakan surah "Al-Falaq" (Sekalian Makhluk), kerana pada awal surah ini, Nabi Muhammad (s.a.w.) diperintahkan memohon perlindungan kepada Allah Ta'ala yang menjadikan sekalian makhluk, dari segala bahaya. 

Intisari kandungannya: Mengajar kita memohon perlindungan kepada Allah Ta'ala dari segala jenis bahaya yang zahir, yang datangnya dari makhluk-makhluk Tuhan, sama ada yang terdapat pada malam hari yang gelap gelita, atau yang datangnya dari makhluk yang berjiwa kotor meliputi Ahli-ahli Sihir dan lain-lainnya yang melakukan perbuatan yang merosakkan dan membahayakan orang lain. Demikian juga yang datangnya dari manusia yang khianat dan hasad dengki 

Dari semuanya itu kita memohon perlindungan kepada. Allah Yang Maha Kuasa, Tuhan yang menjadikan sekalian makhluk.

Sumber : App Smart Quran 

Artikel Menarik yang Lain

0 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.