Jalan Jalan Ke Sungai Lembing

December 16, 2019

Jalan Jalan Ke Sungai Lembing | Sungai Lembing ni banyak tempat menarik antaranya Muzium Sungai Lembing, Lombong Bijih Timah Bawah Tanah Sungai Lembing, 3D Gallery Sungai Lembing, Sungai Pasir Kubur, X Cape Resort, Air Terjun Pelangi Sungai Lembing, Bukit Panorama dan banyak lagi.

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Sempat bergambar kenangan kat mercu tanda Selamat Datang Ke Sungai Lembing. Kawasan ni takde ramai orang yang lalu lalang jadi boleh ler nak ambik gambar banyak mana diaorang suka. 

Awal cuti sekolah baru baru ni KakYa dan En Hubby dapat luangkan masa bawak anak anak jalan jalan. Tak tahu nak pergi mana sebenarnya sebab cuaca tak berapa elok dan hujan mula turun saat kami masuk kereta. Tapi takde la hujan lebat jadi kami pilih untuk ke Sungai Lembing. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Laluan sebelum nak masuk ke Muzium Sungai Lembing. Ada satu padang luas yang menarik perhatian anak anak untuk bergambar. Berenti kejap dalam hujan renyai renyai untuk bergambar. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Kaki posing macam dak kecik ni kenala posing lebih. Lepas satu port satu port dia duk posing. Kejap ramai ramai kejap dia sorang sorang. 

Untuk perjalanan kami kali ni, KakYa dan En Hubby bawak anak anak dan dua anak saudara ke Sungai Lembing dan destinasi yang kami tuju adalah Muzium Sungai Lembing. 
Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Gambar ni cun dan menarik sebab masa ambik gambar ni bukit kat belakang tu baru nak nampak lepas kabus menghilang. Slow slow kabus hilang dan nampak ler bukit kat belakang sana.  

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Posing jer la kojernya dah alang alang singgah tempat cantik. Hujan renyai renyai pon redah jer.

Ini kali kedua KakYa bawak anak anak ke Muzium Sungai Lembing. Tahun 2014 kami pernah ke sini. Kami Ke Muzium Sungai Lembing  Selepas 5 tahun kami pergi lagi. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Selamat datang ke Muzium Sungai Lembing. Posing dulu sebelum masuk ke muzium.

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Ok kami dah selamat tiba kat Muzium Sungai Lembing. 

Muzium Sungai Lembing 

Muzium Sungai Lembing ditubuhkan bagi mengimbau zaman kegemilangan Sungai Lembing sebagai bandar terkaya pengeluar bijih timah utama di negeri Pahang. Pada suatu ketika dahulu, bandar ini seumpama EL-Dorado Timur di Tanah Melayu kerana di sinilah terletaknya sebuah perkampungan pegawai Inggeris yang istimewa di Lembah Sungai Kenau. Namun, mulai 1984 segala kemewahan tersebut lenyap akibat kejatuhan harga bijih timah. 

Keunikan muzium ini adalah kerana ianya ditempatkan di sebuah bangunan bekas kediaman Pegawai lombong itu sendiri yang masih mengekalkan ciri-ciri senibina zaman Inggeris.

Koleksi dan Galeri. Keseluruhan konsep muzium ini menggunakan pelbagai media dan teknik pameran. Susun atur muzium ini adalah mengikut urutan kronologi sejarah, peristiwa dan artifak bagi memudahkan para pelawat melihat, memahami dan menghayati setiap informasi yang dipamerkan, justeru itu segmen ini menampilkan diorama dan pameran yang mengimbau waktu kegemilangan yang mampu mengembalikan nostalgia.

Selain itu, penemuan geologi di sekitar Sungai Lembing dan beberapa panel informasi yang memaparkan tokoh-tokoh yang berkait rapat dengan perlombongan Sungai Lembing seperti Sultan Abu Bakar, Tok Tanggut dan W.W Abel juga diadakan untuk menambah pengetahuan para pelawat.
Kami bertolak dari rumah ke Sungai Lembing lebih kurang jam 10 pagi dan tiba kat sana sebelum masuk waktu Zohor. Perjalanan dari rumah mengambil masa lebih kurang 2 jam. Tiket masuk untuk dewasa RM2 dan kanak kanak tak dikenakan tiket.

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Sebelum masuk beli tiket dulu. Yang dewasa jer kena bayar untuk masuk. Kanak kanak free of charge.

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Tak sabar nak meneroka kat dalam sana. Muka sorang sorang excited benor. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Ok apa tunggu lagi mari kita serbuuuu ke dalam sanaa sanaaa sanaaaa!!!

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing

Sementara duk menjelajah sambil membaca keterangan mengenai perlombongan bijih timah  dan melihat pelbagai tinggalan sejarah sambil duk ambik gambar. Diaorang ni rajin la jugak duk tanya bab bab sejarah bijih timah ni bila nampak beberapa alatan perlombongan. Masuk kat sini rasa macam jadi Cikgu Sejarah pulak duk terang itu ini pada anak anak. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing

Selain keterangan bertulis dan juga pameran barangan perlombongan bijih timah, ada juga penerangan melalui visual. Ada tayangan yang boleh kita tonton sambil rehat santai santai kat sini. Penat gak duk jalan buat pusingan kat dalam muzium ni. Jadi alang alang dah penat , kita rehat la kejap sambil melihat tayangan yang sedang ditayangkan kat depan ni haaaa. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing

Jalan Jalan Sungai Lembing

Masa tengok anak anak duk lepak kat tingkap ni, Umi dengan abah minta dioarang duk kat atas dan kami turun ke bawah untuk ambik gambar diaorang dari bawah. Mana nak jumpa dah tingkap style gini sekarang ni. Tangkap gambar buat kenangan. Gang tingkap style hahahaha.

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Turun kat bawah bergambar lagi. Memang sepanjang masa kat sana akiviti kami bergambar jer laaa. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Selagi mood diaorang elok kita ambik jer la banyak mana gambar yang diaorang nak. 

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing

Sungai Lembing, Muzium Sungai Lembing, Tempat Menarik Di Sungai Lembing, Jalan Jalan Sungai Lembing
Dah nak keluar muzium, baru perasan akan dinding batu ni. Nampak bersejarah cam bangunan lama. Sempat posing sebelum keluar. 

Alhamdulillah banyak juga yang dipelajari anak anak sepanjang perjalanan kat dalam Muzium Sungai Lembing. Pelbagai kisah sejarah dan artifak sejarah yang diaorang dapat lihat dan baca serta tonton sepanjang berada di Muzium Sungai Lembing. Sekurang kurangnya boleh jugak diaorang belajar tentang sejarah Sungai Lembing satu masa dahulu. Bukan sekadar jalan jalan biasa tapi perjalanan sambil berkongsi ilmu. Alhamdulillah anak anak happy sepanjang berada kat sini. 

Korang yang berminat nak datang ke Sungai Lembing, jangan lupa singgah di Muzium Sungai Lembing juga. KakYa kongsikan sekali alamat kat sini. 

Muzium Sungai Lembing,
Jalan Muzium, Sungai Lembing, 
26200 Sungai Lembing, Pahang.

Artikel Menarik yang Lain

6 Sahabat Setia

  1. Rajin gi jalan2 cuti sekolah ni ya. Sis tak ada peluang kemana mana cuti ni. Baru ni plan ke Batam..tiba2 sakit pulak..kena kuarantin..so tak ada le peluang nak jalan. Kesian pulak anak sis dok terperap je kat rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha aa kak hanny bawak anak2 jalan2 . Duk kat umah jer kesian gak kat diaorang ni ..

      Delete
  2. anak2 pun teruja tu, ceria ja raut wajah. alhamdulillah. tumpang gembira ^_^

    ReplyDelete
  3. banyak aktiviti yang boleh dibuat di sekitar sungai lembing. saya sendiri pernah ke sini baru-baru ni. ada beberapa article jugak saya pernah tulis berkenaan tarikan sekitarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu madi.. byk tempat menarik kat sini..

      Delete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.