Bahasa Terengganu Yang Unik! Jom Belajar Bahase Ganu

December 24, 2019

Bahasa Terengganu Yang Unik! Jom Belajar Bahase Ganu | Negeri Terengganu terkenal bukan saja disebabkan makanan yang sedap sedap tapi jugak bahasanya yang unik. Bukan semua orang luar dari Terenggau tahu bahase ganu bahkan sesetengah anak jati Terengganu yang muda belia masih ada yang tidak tahu maksud ayat yang dituturkan dalam bahasa ganu.

Baru baru ni anak anak KakYa sibuk duk tanya mengenai beberapa perkataan yang biasa dituturkan oleh orang ganu. Iman ada tanya mengenai ayat "kuat derak mung" . Iman tanya KakYa apa maksud kuat derak mung. Kata dia, ada kawan dia komen kat instagram kat bawah gambar dia jalan jalan kat Genting Highland. Dia cakap tak paham tapi tak tanya la pulak kawan dia terus tanya Umi dia ni haaaaa. Ok kuat derak mung maksudnya selalu sangat pergi jalan jalan kalau dalam bahasa Malaysia standart. Bila ke bahasa ganu jadi la auat kuat derak mung. KakYa sendiri pon naik pening gak camne la orang ganu ni boleh sebut ayat jalan jalan tu boleh jadi derak. Nak cari kot mana pon tak tahu la hujung punca derak tu. Sebab jauh benor lari derak dengan jalan jalan. 

Bila fikir balik mengenai ayat orang ganu ni rasa nak ketawa jugak bila dengar. Kekadang jawapan yang kita dapat daripada ayat yang dituturkan jauh benor maksudnya. Tapi itulah orang ganu, bahasa orang ganu memang unik. Ok selain ayat kat atas ni KakYa nak bagi jugak la beberapa ayat ganu yang korang boleh belajar. Mana tahu kalau datang Terengganu tetiba dengar ayat ni , kurang kurang korang dah tahu apa maksud dia.  

Mari Belajar Bahasa Ganu

Ok KakYa bagi ayat ganu yang biasa KakYa dengar jer la, sebab KakYa pon kalau cakap tak berapa nak keluar sangat ayat ganu kekadang. Bila tinggal kat Kuantan ni bahasa ganu tu lari sikit sikit. Ada tu ada la tapi ayat tu biasa dah jadi ayat standart. Sebab tu anak anak banyak tanya macam macam ayat yang dioarang baru dengar bila balik Terengganu atau bila ada kawan kawan sebutkat sekolah. Jom kita belajar bahasa ganu. 

1. Tubek - keluar 
2. Derak - jalan jalan
3. Senyum sokmo -  senyum selalu
4. Gelebek  yeng - gatal (mengada ngada)
5. Jereba - terkam
6. Tohok - buang
7. Nyakit nyamang - suka jaga tepi kain orang
8. Bahang/ tibang/ godang - pukul
9. Kekoh - gigit
10. Mamoh - kunyah
11. Nyenyeh - mengejek
12. Nganjing - mengejek dengan ayat kasar
13. Kutil - cubitan halus
14. Cobek - cubit sedikit dari bahagian makanan
15. Ranggoh/kedaroh - makan dengan gelojoh
16. Hungga - menerpa
17. Gateh/gohek - kayuh basikal
18. Gege - bising 
19. Kehek - keluarkan sesuatu dari dalam mulut
20. Plekong - baling 
21. Kecok - berjalan senget
22. Boyyeh - buncit
23. Kelik - balik
24. Agah - sombong 
25. Babil - degil
26. Nawok - menipu 
27. Bedooh - lebih lebih
28. Kekgi - kejap lagi
29. Guaner gamok - apa khabar
30. Biar soheh - biar betul
31. Dok tau starang - tak tahu langsung
32. Sabboh doh - sesuai sangat
33. Dok dang starang - tak sempat
34. Guane balah - macam mana
35. Takdok pekdoh - tiada guna
36. Takmboh - tak nak 
37. Dulli mung - apa kau peduli 
38. Tunggu tor - tunggu sekejap
39. Dokrok cetong - tak boleh harap
40. Takdok arroh - kehabisan ikhtiar
41. Buleh pekdoh- boleh sakit 
42. Awok awok mung - kawan kawan 
43. Bape yya - berapa ringgit
44. Jeluah - comot
45. Nyekik - menyampah 
46. Suke glekek - suka sangat 
47. Anguh lettung - hangus terbakar 
48. Bahang rambang - mengarut 
49. Busuk kohong - sangat busuk 
50. Maha super bedil - maha sangat
51. Ngatok mata - mengantuk
52. Srabuk perut - susah hati 
53. Kepeh blepeng - sangat kempis
54. Mak nga - cuai
55. Puah sang - boring 
56. Masang catung - tunjuk muka masam
57. Hok tule - yang  sama
58. Kecek tuwek -  sangat kecil
59. Ghengang lepong -  sangat ringan
60. Nipih nayang - sangat nipis
61. Itang legang - sangat hitam
62. Putih leppuk - sangat putih
63. Sapok jauh - sangat jauh 
64. Manis leting - sangat manis
65. Tawor hebe - sangat tawa
66. Punoh jahanang - rosak 
67. Panah sooh - panas 
68. Masang rebang - sangat masam
69. Kelecak baghak - terpelanting 
68. Nakuk pahik - penakut
69. Ketik nyamok - digigit nyamuk
70. Dok rok meppeh - tak larat 
71. Panjang jenggong - sangat panjang 
72. Berat nanang - sangat berat

Ok ini antara bahasa atau ayat ganu yang biasa kita dengar. Orang luar dari Terengganu kalau pahni dengar ayat ayat ni rasa boleh doh paham sikit sikit orang ganu cakap guane. Moga bermanfaat buat kalian semua. 


Artikel Menarik yang Lain

5 Sahabat Setia

  1. bannyak nyanmak kentit (banyok nyamuk ketik) - bahasa german

    ReplyDelete
  2. ada hok supo ngn klate kan k.ya..hihi

    ReplyDelete
  3. Baca 1 1 loghat bahasa ganung ni, buat Ruby senyum sorang². Ruby orang ganu Kak Ya. Hehehe.

    "Mung ni kuat ngajing lah, berat nanang sungguh lah mung ni. Hahaha."

    Done follow sini #1133

    ReplyDelete
  4. nak p ganu kena belajar bahasa la kan...kot shopping dpt harga murah

    ReplyDelete
  5. Suka belajar bahasa negeri lain ni. Unik dan menghiburkan. At least kalau dengar orang Terengganu cakap boleh lah faham kan

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.