My Kad Untuk Iman

October 15, 2019

My Kad Untuk Iman | Alhamdulillah akhirnya Iman akan ada kad pengenalan sendiri. Bila usia dah masuk 12 tahun kena la buat kad pengenalan untuk dia. Tapi nak jadi cerita asyik tertangguh jer masa nak pergi lepas birthday dia 13.8.2019 baru baru ni. Banyak pulak masalah melanda sebelum betul betul dapat buat kad pengenalan untuk dia. 

Sebelum pergi KakYa ada la terjah laman web JPN sebab nak tahu syarat syarat yang perlu  diikuti masa nak buat kad pengenalan nanti. Walaupon pernah buat kad pengenalan kakak dulu mana la tahu kot syarat syarat dah berubah ke apa ke baik check sesiap sebelum pergi. Nanti takde la tergendala kalau tertinggal apa apa yang perlu di bawa sebelum buat kad pengenalan.

Pagi semalam baru berkesempatan untuk pergi  ke JPN daerah Kemaman lepas balik buat ujian UKSBP kat SKSI Kemaman. Balik jer duduki ujian terus ke Pejabat Pendaftaran Negara daerah Kemaman.

Masa mula mula tiba kat sini takde orang terus la tangkap gambar kenang kenangan dulu. Kenangan sangat ni .... hehehe. Baru balik untuk UKSBP masih dengan baju sekolah lengkap.

Pastu tangkap gambar lagi sekali lepas tukar baju. Tangkap jer la nak banyak mana sebab memang takde manusia yang lalu lalang masa ni, tu la sakan duk posing situ. Hadoii laaa.

Masa masuk jer kat pejabat memang tak ramai orang dan kerusi pon banyak kosong. Lepas tanya borang mana yang perlu diisi terus Umi isi borang siap siap settlekan apa yang perlu kat borang. Masa duk isi borang kat belakang borang KakYa perasan ada satu borang untuk SIJIL KELAHIRAN. Pelik la jugak sebab nak buat KAD PENGENALAN tapi kena isi jugak bahagian nak buat SIJIL KELAHIRAN. Rupa rupanya sebelum buat kad pengenalan anak 12 tahun kena buat sijil kelahiran baru katanya. Sebab dia nak letakkan BIN/BINTI kat bahagian nama penuh anak. Jadi korang yang nak buat kad pengenalan anak masa umur 12 tahun nanti akan buat jugak surat beranak baru untuk anak anak kecuali yang dah ada surat beranak warna hijau tak perlu buat lagi sebab dah tertulis BIN/BINTI kat situ. 

Ni sijil kelahiran Iman yang lama, kat bahagian nama dia tu takde BIN sekadar nama dia sahaja jadi untuk sijil kelahiran yang baru akan dibuat yang lain dan letak BIN sekali kat belakang nama dia nanti. 

Dah siap dah. Kejap jer buat sijil kelahiran ni, tak sampai pon 5 minit. Taaaa kat nama dia tu dah ada BIN sekali. Kiranya untuk yang baru ni akan ada nama penuh dia sekali dengan nama abah dia la. Macam Akif punya gini la.

Ok berbalik kita ke proses buat kad pengenalan Iman. Oleh kerana masa yang ditetapkan dah terlebih tarikh iaitu melebihi 40 hari dari tarikh hari lahir dia, makanya kena la bayar denda RM10. Umi pon bayar jer la dah itu peraturan yang ditetapkan. Nasib baik jugak la RM10 jer huhuhuhu. Melayang RM10 sebab lewat buat kad pengenalan. Takpe la janji buat.

Ntah apa yang menarik ngan kamera tangkap gambar tu pon Umi tak tau. Dia duk belek belek dari atas ke bawah. 

Ni sebelum bergambar. Dia duk testing testing dulu gaya nak bergambar. Ko ingat nak posing ala ala model.

Satu dua tiga sediaaaaa .. Klik sekali dah siap untuk gambar kad pengenalan Iman. 

Tempoh buat kad pengenalan pon takde la lama sangat. Sekitar 20 ke 30 minit termasuk tangkap gambar sekali. Tapi kat sini Jabatan Pendaftaran  Negara daerah Kemaman, kad pengenalan tak siap serta merta kena datang balik seminggu lagi untuk buat tuntutan kad pengenalan. Huk aloh ingatkan siap serta merta. Sama jugak macam zaman buat kad pengenalan kakak Insyirah 2016 dulu, seminggu jugak baru boleh datang ambik. KakYa tengok kat belah belah luar sana ramai  sahabat yang buat kad pengenalan anak diaorang terus siap hari yang sama. Naper la kat sini tak camtu. Seminggu jugak tempoh nak datang ambik. KakYa asa la kan lain tempat lain kemudahannya kot. Apa apa pon alhamdulillah dah settle satu korje bab buat kad pengenalan Iman. Kita tunggu jer la seminggu lagi apa rupa kad pengenalan Iman tu nanti.

Artikel Menarik yang Lain

1 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.