Iman Sertai Lawatan Bermaklumat Sambil Belajar Ke Johor Dan Melaka

October 02, 2019

Iman Sertai Lawatan Bermaklumat Sambil Belajar Ke Johor Dan Melaka | Pertengahan bulan Februari 2019 anak kedua KakYa, Iman ada bagitahu lepas habis peperiksaan UPSR 2019  dalam bulan Oktober akan ada lawatan ke Johor dan Melaka. Yeayy nak pegi Legoland nak pegi The Shore Sky Tower, nak pegi Oceanarium... nak pegi ... nak pegi... suka sangat la dia. Ok kos untuk lawatan selama 3 hari RM350 termasuk makan minum, penginapan dan juga bayaran masuk ke tempat lawatan yang telah dipilih oleh pihak sekolah. Bayaran boleh dibuat secara beransur ansur sebelum tamat tarikh pembayaran pada bulan September. Alhamdulillah semua dah selesaikan untuk kos pembayaran. Tunggu nak pergi esok jer ni. 


Masa mula mula Iman bagitau KakYa dia nak join jugak, KakYa dengan suami cakap OK boleh la pergi nanti abah bagi duit untuk bayar kat Cikgu. Walaupun kebanyakan tempat yang diaorang akan pergi nanti kami dah pergi tapi memikirkan ini adalah lawatan bermaklumat sambil belajar untuk Iman dan kawan kawan,  KakYa dan suami izinkan. Lagipun masa ni la peluang untuk Iman enjoy bercuti bersama kawan kawan tahun 6 sebelum masing masing membawa haluan ke tingkatan 1 di sekolah pilihan. Masa tu nanti entahkan jumpa lagi ataupon tidak sebab masing masing ada pilihan  sekolah sendiri. Jadi masa yang ada ni boleh la diaorang eratkan kemesraan bersama sepanjang lawatan nanti. Lagipon masa Kakak Insyirah tamat UPSR 2016 dulu, KakYa benarkan juga dia sertai lawatan sekolah. Jadi adil la untuk Iman jugak bila Umi dan abah benarkan dia pergi lawatan untuk kali ini. 

Esok petang Iman, kawan kawan dan juga  guru pengiring akan berangkat ke Johor. Macam biasa la bila anak akan berjalan ke satu satu tempat, Umi macam jadi tak keruan jugakla bab bab SIMPAN PAKAIAN dia. Biasa nak jalan mana mana Umi ada, bila anak nak jalan sendiri ni pakaian dan kelengkapan semua kena siapkan sebaiknya. Bila dapat jadual yang dia bawak balik dari sekolah tengahari tadi Umi terus packing sesiap kelengkapan untuk dia.

Anak lelaki ni mudah sikit dia suka bawak travel bag jenis boleh galas cam gini. Boleh tarik jugak ikut keselesaan. 

Untuk pakaian kena susun atur elok elok bagitahu ni pakai masa mana, ni pakai untuk apa, ini simpan kat sini, itu simpan kat sini, semua kena bagitahu kat dia satu persatu padahal dia dah besarpon dah tahu mana nak pakai mana nak simpan tapi ya la mak mak ni memang pesanan tu takkan lekang dari mulut. Ya tak korang?

Seorang Umi ni asyik duk pesan itu ini untuk anak dia ni. Itu baru bab pakaian dan kelengkapan diri belum tiba bab nak berjalan lagi. Jenuh duk pesan ikut cikgu, dengar arahan, hati hati melintas, jaga diri, beg duit jaga elok elok, makan minum kena jaga, jaga tutur kata, jaga kebersihan.... pendek kata semua pesanan la akan keluar walaupun dah berkali kali cakap masih tetap nak cakap lagi lagi dan lagi. Mak mak la katakan. Abah dia pesan sekali dua jer. Tu belum masa nak pergi lagi, tiba masa nak pergi ada lagi pesanan pesanan yang entah berapa kali nak pesan hinggakan kekadang anak anak ni dah hafal dah apa yang Umi dia pesan. 

Semoga anak Umi selamat pergi dan selamat balik. InsyaAllah. Aamin aamin. 

Artikel Menarik yang Lain

1 Sahabat Setia

  1. jalan ngan kawan2 n mak ayah lain hehehe...have fun iman

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.