Berniaga Biar Jujur Dan Ikhlas!

May 21, 2019

Berniaga Biar Jujur Dan Ikhlas! | Pagi ni KakYa nak citer sikit mengenai segelintir (bukan semua TAPI segelintir) peniaga Bazar Ramadhan yang bersikap tidak jujur dalam menjual makanan. Orang cakap tak ikhlas la lebih kurang. Berniaga asal boleh jer, tengok si polan tu berniaga dia pon nak berniaga tapi adab berniaga tak tahu diaorang ni letak kat mana. Berniaga biarlah ikhlas tanpa memikirkan keuntungan semata mata. Masak biarla elok elok barulah makanan yang dimasak berkeadaan baik dan elok untuk di makan. 

14 May 2019 adik KakYa first time beli makanan kat Bazar Ramadhan, sebab beli kerana dia tak berapa sihat dan tak dapat nak masak. First time beli dah terkena. Suami dia beli 5 bungkus nasi ayam untuk berbuka diaorang suami isteri dan jugak anak anak. Diaorang memang takde makan aoa apa makanan lain selain Nasi Ayam yang dibeli kat Bazar Ramadhan tu jer. 

Lepas solat terawih diaorang start sakit perut. Mula mula anak kedua yang kena. Ingatkan sakit perut biasa biasa jer la. Ya la kan budak budak ni biasa la kalau sakit perut. Tapi lepas tu suami dia pulak start sakit perut dan duk ulang alik ke tandas bergilir dengan anak yang nombor 2. Lepas suami dia, adik KakYa pulak sakit perut duk berulang la tiga beranak tu kat tandas dan masa sahur diaorang hanya minum air putih jer sebab perut meragam. 

Pagi tu, anak yang sulung ke sekolah. Ustazah KAFA whatsapp bagitahu anak sakit perut dah berulang 3 kali ke tandas. Makanya adik KakYa ni pecut motor terus pegi ambik anak dia kat sekolah. Paling last anak bongsu yang umur dua tahun pulak cirit birit tak berenti. Kesian diaorang sebab Nasi Ayam yang diaorang beli kat Bazar Ramadhan tu tak apsal pasal satu family cirit birit. Bukan setakat sakit yang dapat tapi anak sulung yang selalu puasa tak tinggal terpaksa tinggal puasa sebab dah lembik akibat cirit birit. Nak tak nak kena la berbuka walaupon si anak tu masih ada hati nak teruskan berpuasa. Kesian dia, azam tahun ni nak puasa penuh sebab dah darjah satu tapi tak kesampaian hajat anak itu. 

Nak jual makanan boleh jer takde sekatan apa yang korang jual tapi bila makanan yang korang jual boleh memberi kemudaratan pada orang lain, baik takyah jual. Kesian kat pengguna yang terkena bila makan makanan korang masak yang tak menepati piawaian memasak yang sebenar benarnya. Nak berniaga, biarla elok elok cara berniaga barulah berkat. Bukan berniaga fikir untung jer hingga mengakibatkan orang lain jadi mangsa.  

Jangan Fikir Untung Je!

Satu lagi kes seorang sahabat fb KakYa yang beli Nasi Beriani kat Bazar Ramadhan. Katanya mak dia teringin nak makan Nasi Beriani waktu berbuka. Makanya dia beli 3 bungkus Nasi Beriani. Apa yang terjadj amsa nak buka puasa bila mak dia bukak jer bungkusan Nasi Beriani tu, nasi tu basi takle nak makan. Lagi 2 bungkus nasi yang ada ketul ketul dan lerai.

Kawan KakYa cakap, nasi tu tak sepatutnya basi kalau dimasak harini. Takkan la semudah tu boleh basi kecuali dia campurkan sekali nasi yang tak habis jualan semalam dengan masakan hari ini. Logik jugak tu kalau basi bila campur yang semalam dengan arini. Ya la kan, peniaga ni kalau dah ada yang tak abih semalam baik.bagi sedekah jer kat orang daripada simpan pastu buat jualan esok hari. Kesian kat orang yang nak berbuka tetiba dapat nasi yang dah basi. Kesian sangat sangat. 

Buat jualan biarla ikhlas. Jangan duk fikir nak untung semata mata. Berniaga ni kena la jujur. Jangan main ambik mudah setiap perkara. Moga moga pembaca blog KakYa takde yang terkena dengan peniaga Bazar Ramadhan yang lagu ni. Mintak jauh la dari sakit perut cirit birit ni semua. Sama sama kita doakan yang baik baik untuk family kita.

Artikel Menarik yang Lain

3 Sahabat Setia

  1. Setuju tu kak lya. Kalau tak ikhlas, macam mana rezeki nak berkat kan.

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar..Ya Allah.Kadang takut nak beli kat bazar ni KakYa..

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.