Air Nabeez

May 07, 2019

Air Nabeez  | Apa tu air nabeez? Air nabeez adalah air rendaman kurma atau kismis. Pilih salah satu sahaja jangan campur kedua duanya sekali. Kurma atau kismis di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginya. Itulah air nabeez namanya. 


Biasa kalau bulan puasa, waktu berbuka dan bersahur kita disunatkan makan kurma terlebih dahulu. Apa kata untuk puasa kali ni kita tambah satu lagi amalan berkaitan dengan kurma yang mampu memberi manfaat kesihatan lebih lagi. Korang yang ada misi nak diet dan memperbaiki kesihatan korang dibulan Ramadhan ni elok minum air nabeez setiap pagi sebelum sahur. 

Sumber mengatakan, air nabeez kegemaran rasullah s.a.w. Nabi akan rendam beberapa butir kurma atau kismis (salah satu) di dalam air untuk semalaman (dalam bekas bertutup) dan minum air rendaman kurma tu diwaktu pagi. Air tu nabi minum dan buah kurma yang dah lembik tu, nabi telan sekali. Oleh itu air nabeez nie dikatakan sebagai sunnah nabi.

عن ابن عباس قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ينتبذ له أول الليل فيشربه إذا أصبح يومه ذلك والليلة التي تجيء والغد والليلة الأخرى والغد إلى العصر، فإن بقي شيء سقاه الخادم أو أمر به فصب.


Daripada Ibn 'Abbas, katanya: Rasulullah shallallahu'alaihiwasallam selalu dibuat  nabeez untuk Baginda pada awal malam. Lalu Baginda meminumnya apabila masuk waktu pagi hari tersebut, juga pada malam yang akan tiba, pada keesokan pagi, pada malam lain, pada keesokan pagi (hari ketiga) hingga Asar. Sekiranya masih berbaki sedikit, Baginda akan memberinya minum kepada khadam atau Baginda memerintahkan supaya membuangnya.

Maksubnya rendaman malam dan diminum keesokkan paginya. Itu yang diamalkan oleh Rasulullah. Bukan rendam lama 2,3 hari baru minum.

Jika rendaman itu lama, maka ia akan jadi memabukkan. Itu yang tak boleh.

Cara Menyediakan Air Nabeez

1. Ambil kurma dalam bilangan ganjil. Anggaran air dlm 500ml ke 1liter. Ambil 3 biji kurma dan buang bijinya. Carik carikkan isi kurma. Ada juga yang guna kismis tapi jangan campur ye. Kalau buat kurma, kurma je. Kalau kismis, kismis je.

2. Rendam isi kurma dalam air masak biasa malam sebelum tidur. Letak di luar sahaja. Tak perlu simpan dalam peti sejuk tau. Tutup bekas air tu jangan biarkan terbuka.

3. Sahur esok air tu dah boleh diminum.

4. Air ni boleh juga diamalkan sebelum sarapan pagi hari lain walaupun bukan di bulan ramadhan. Boleh diamalkan semasa perut kosong.

Khasiat Dan Kelebihan Air Nabeez

1. Pemberi dan pemulih tenaga (inilah sebab mengapa kita disunahkan untuk memakan buah kurma pada saat berbuka puasa).

2. Tinggi kandungan fiber - menghilangkan kolestrol jahat yang terkumpul di dalam tubuh. Sangat bagus dalam menghilangkan sembelit (atau meredakan & memulihkan diri dari sembelit).

3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.

4. Kaya akan pottassium - penting dalam menjaga jantung & menstabilkan tekanan darah.

Air nabeez adalah minuman berakali yang mampu menolong membuang kelebihan asam pada perut dan memulihkan sistem pencernaan tubuh.

Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan bahan toksin yang berbahaya didalam tubuh. Dalam kata lain berguna sebagai sebagai detox. Disebabkan air nabeez tinggi akan kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik dab meningkatkan atau menajamkan fikiran. Agar kita tidak mudah lupa.

Artikel Menarik yang Lain

4 Sahabat Setia

  1. Akak dh start amalkan air nabeez ni...alhamdulillah 2 hari ni akak rasa kuat badan...takde rasa lapar gastrik ke apa..

    ReplyDelete
  2. Belum cuba buat..inshaAllah boleh buat ni..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah kami buat gilir2 dengan susu kurma :D

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.