Kelebihan Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar )

December 09, 2018

Kelebihan Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar )  | Alhamdulillah syukur pada Allah , masa dari di beri ruang dan peluang untuk bernafas di bumi Allah ini . Terima kasih Allah . Syukur juga dapat berkongsi ilmu bersama teman pembaca blog KakYa . Petang ni KakYa nak kongsikan mengenai Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar )  . Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar ) adalah antara zikir Rasulullah saw yang dibaca pada setiap pagi dan petang yang dijanjikan dengan syurga kepada sesiapa yang membacanya lalu dia meninggal pada hari itu sama ada pagi atau petang sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari .

Penghulu Istighfar



Lafaz Sayyidul Istighfar  :

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ، خَلَقْتَنِى وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ ،وَأَبُوءُ بِذَنْبِى ، فَاغْفِرْ لِى ، فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا أَنْتَ ،

Maksudnya :
Ya Allah , Engkaulah Tuhanku , Tiada Tuhan selain Engkau , Engkaulah yang menjadikan aku . Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam gengganman-Mu dan di dalam perjanjian setia (beriman dan taat) kepada-Mu sekuat mampuku . Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan . Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau . 

Waktu dibaca :

Selepas subuh dan selepas asar.

Kelebihan Buat Sesiapa Yang Mengamalkan Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar ) 

مَنْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا ، فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ ، قَبْلَ أَنْ يُمْسِىَ ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، وَمَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ ، وَهُوَ مُوقِنٌ بِهَا ، فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ )

Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (  pagi ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga . Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam ( petang ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga. ( riwayat Imam al-Bukhari ).

Fadhilat membaca Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar ) :

Dari Syaddad bin Aus ra. dari Rasulullah saw. bersabda: Penghulu istighfar ialah " Allahumma anta……" . Sesiapa yang membacanya dengan penuh keimanan waktu petang dan mati pada malam itu, maka masuk syurga . Demikian juga siapa yang membacanya waktu pagi dan mati pada hari itu masuk syurga . (HR. Bukhari)

Terdapat banyak kelebihan istighfar jika amalan ini dilakukan secara istiqamah dan ikhlas semata-mata kerana Allah . Antara kelebihannya adalah :

1. Allah akan melapangkan dirinya dari segala kesusahan , dan melepaskannya daripada segala tekanan dan akan dikurniakan rezeki tanpa bisa dikira banyaknya .

2. Sesiapa yang beristighfar sebanyak 70 kali , nescaya Allah akan menghapuskan daripadanya sebanyak 700 dosa .

3. Sesiapa yang mengerjakan kejahatan atau menganiayai dirinya , kemudian ia memohon ampun kepada Allah , nescaya ia akan mendapati Tuhan itu Maha Pengampun , Maha Pengasihani . ( Surah An Nisa' : 110 )

4. Tuhan tidak akan menyiksa mereka , selama mereka beristighfar . (Al Anfal: 33)

5. Mendekatkan diri kepada Allah dan mendapat keberkatan dan melorong jalan untuk menuju kepada segala macam kebajikan sama ada di dunia atau di akhirat .

6. Mengurniakan pemberian yang baik kepadanya sehingga ke waktu yang ditentukan ( Surah Hud : Ayat 3 ) ( Imam Habib Abdullah Haddad, 1981 : 232-235 )

Seperti amalan selawat , amalan istighfar yang dilakukan secara berterusan juga akan membersihkan hati yang penuh dengan zulmah hawa nafsu dan secara tidak langsung menyelesaikan kemelut hati dan kehidupan . Contohnya istighfar telah menyelesaikan kemelut Nabi Yunus A.S apabila baginda ditelan oleh ikan Nun . Nabi Yunus A.S dicampakkan oleh Allah Taala ke dalam laut kerana baginda masih ada ajalat ( sifat-sifat mendahului qodo' Tuhan ) . Allah Taala memelihara nabiNya daripada sifat-sifat ajalat ini dengan membenarkan ikan Nun menelan Nabi Yunus A.S. Nabi Yunus A.S beristighfar untuk memohon keampunan daripada Allah Taala iaitu :


Sayyidul Istighfar ( Penghulu Istighfar )


Sel-sel nabi Yunus yang maksum kemudiannya dibersihkan daripada sifat-sifat ajalat. Selepas itu barulah doanya diperkenankan oleh Allah Taala .

Nabi Muhammad SAW yang maksum juga sentiasa beristighfar iaitu sebanyak 70 kali sehari . Istighfar Nabi Muhammad SAW adalah untuk memperakui kehambaannya kepada Allah Taala dan membersihkan segala sel-selnya daripada segala rasa 'Ada Diri' atau 'Rasa Keakuan '.

Sesungguhnya , istighfar adalah pernyataan kehambaan kita kepada Allah Taala yang sangat tinggi nilainya . Dengan wujudnya rasa kehambaan ini akan terhakislah segala bisikan-bisikan nafsu Ammarah dan Lawwamah di hati dan fikiran kita InsyaAllah .

Alangkah ruginya kita ,  jka amalan yang amat mudah tapi dijanjikan dengan syurga pun masih kita tidak amalkan . Semoga Allah memberi kekuatan agar kita mampu mengamalkannya .

SUMBER : IslamItuIndah 2017

Artikel Menarik yang Lain

2 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.