❤ Udang Masam Manis ❤

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Ahad Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

UDANG MASAM MANIS 


Taraaaaaaaa...Meh tatap gambar udang masam manis yang dah siap dimasak oleh orang lain...Bukan Lya yang masaktau..Kasi tatap lama2 biar terasa mood nak memasak tu datang hehe.Gambar Mr Google jer la ya ..Lya tak sempat nak masak udang sebab arini menu ayam.Tapi takpe la Lya nak kongsi resipi jer untuk sahabat Lya.Lepas ni kalau dah ada resipi boleh la masak.Ni resipi Udang Masam Manis paling SIMPLE Orang kata main campak2 jer dah siap ..

Ok mak2 budak dan bapak2 budak semua petang ni Lya nak kongsikan Resipi Udang Masam Manis.Sapa2 yang suka makan udang meh sini dekat sikit Lya nak ajar camner nak buat Udang Masam Manis..Kan duk jauh2 kan tak jadi masam manis pulak jadi masam masin kan susah ...Ok,tak nak memanjang merapu kita kongsi resipi  la..Jom jom ...

Bahan-Bahannya ialah ...Bahan UTAMA mesti la UDANG kan ..Kalau takde udang camno nak masak hehehe......Nama pon UDANG MASAM MANIS ..

- 1/2 kilo udang sederhana besar
- 4 biji bawang besar (dikisar)
- 2 ulas bawang putih (dikisar)
- 1/2 cawan jus assam jawa
- Cili boh
- 2 sudu besar sos tomato
- 2 sudu besar sos tiram
- Garam 
- Gula
- Minyak

Cara-Cara Nak Masak :

- Mula2 sekali kita tumiskan dulu bawang besar & putih yang telah kita kisar dengan minyak sehingga naik bau. ataupun dan keperang perangan ..
- Kemudian masukkan cili boh ikut kesesuaian kita ..Nak pedas letak la banyak tak suka pedas letak sikit jer ..Masak seketika sehingga keluar minyak atau orang tua2 cakap pecah minyak.
-  Masukkan pula sos tiram dan juga sos tomato serta jus asam jawa .
- Masukkan garam dan juga gula . 
- Gaul rata dan rasa masam masin dan manisnya.
- Akhir sekali masukkan udang dan gaulkan udang dengan kuah masam manis itu sehingga sebati dan biarkan seketika sehingga udang masak.
-  Dah masak hidangkan capat2 sementara masih panas dan siap sedia untuk dimakan bersama nasi putih ..

SELAMAT MEMASAK YA ❤ ❤ !!!!
DAH SIAP MASAK HANTAR KAT RUMAH SIKIT TAU ...


Catat Ulasan

37 Ulasan

  1. assalamualaikum lya...wah sedapnya tengok nak cikit leh...:)

    BalasPadam
  2. ya allah kak sedap nye
    fav ayu..
    igtkan kak lya yang masak...
    mntak pos sini sikit

    BalasPadam
  3. nampak sedap ni....alaaa...tapi xde plak udang nak masak -_-

    BalasPadam
  4. Keluarga bunda suka makan udang...nanti nak buat lah...biasanya bunda masak sambal udang dengan petai jer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lya pon suka jugak Bunda hehehe ..tq sudi singgah

      Padam
  5. wow meriahnya lya.. merembes ayo liyo tite

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hikhikhik MM ni ... nanti kita masak sama2 tau hahhaha

      Padam
  6. sedap tu! udang masak ape pun sedap kan :)

    BalasPadam
  7. my feveret!!... terliur suda.. walaupun gmbr google tp terbayang dh kak lya masak.. hihi

    BalasPadam
  8. asalam..huuuu!!! terbaik sedapnya terasa nak ngap ja...

    BalasPadam
  9. Thanks share kak Lya. Ana teringin nak rasa udang masak masam manis! Huhu..sedap2!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom la kita masak2 ..Ana masak ya Kak Lya nak g makan hahahaa

      Padam
  10. asalam datang lagi nak ambil resipi..Etuza suda snap guna samsung..tq ya..kan dah dimanfaatkan .terbaik jiran maya ku..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe snap lagi tuu ... Pasni kena masak la ya Cikgu Etuza

      Padam
  11. sedap gitu...

    BalasPadam
  12. Tengok gambar pun nampak menarik dah kak lya

    BalasPadam
  13. lapar lak tgk lauk udang ni malam2 . hahah :P

    BalasPadam
  14. Suami baru lps operate..
    X dibenarkan mkn seafood.
    To avoid allergy reaction

    BalasPadam
  15. bahan sedap tu tang asam jawa lah.... aummm sedapnya !!

    BalasPadam
  16. lama x masak udang.. kna pntg dulu ni..

    BalasPadam
  17. Fuhh.. dah breakfast tengok pun selera lagi.. mmg best ni..

    BalasPadam
  18. hari minggu tuari baru buat...hehe

    BalasPadam
  19. Diana pun paling suka makan udang ni...masak apa pun tetap juga suka...hehe...

    BalasPadam
  20. Nampak sangat menyelerakan la Lya... Zumal alahan dengan udang, sedih sangat tak dapat nak makan :(

    BalasPadam

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.