Penyakit Asma Dan Cara Rawatan

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Malam Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


Apakah Itu Penyakit Asma
Lelah atau asma ialah suatu penyakit yang boleh menyebabkan seseorang sukar untuk bernafas.Sesetengah orang memanggilnya sebagai penyakit asma.Hal ini terjadi kerana penyempitan saluran pernafasan yang menyebabkan oksigen tidak dapat disedut dengan sempurna.Lebih teruk,penghidapnya akan jatuh pengsan.

 Tanda-Tanda Penyakit Asma
Tanda-tanda penyakit lelah atau asma termasuklah sesak nafas, batuk, kesukaran tidur kerana masalah pernafasan , sakit atau sesak di dada, dan semput atau bersiul apabila bernafas. Keterukan dan ketekunan gejala berbeza antara individu.

Kenapa Serangan Asma Berlaku ???
Serangan asma berlaku apabila tiub bronkial menutup terlalu banyak,menyebabkan pernafasan membanting tulang dan oksigen dikurangkan diangkut ke organ-organ.Serangan asma yang teruk boleh menyebabkan kematian.

Tanda-Tanda Asma Semakin Teruk
Tanda-tanda penyakit asma semakin teruk termasuk serangan yang lebih kerap dan severer asma,keperluan yang lebih besar untuk bronkodilator (ubat yang membuka tiub bronkial ) dan kadar aliran puncak yang lebih rendah ( ukuran fungsi paru-paru ).

Gejala asma cenderung untuk menjadi lebih teruk pada waktu malam -an dan awal pagi. Alergen, perengsa , bersenam, jangkitan dan cuaca juga boleh memburukkan lagi keadaan.

Rawatan Penyakit Asma.
Terdapat dua jenis rawatan. Sama ada dengan cara melegakan dengan cepat atau rawatan jangka panjang dengan penggunaan ubat pencegahan.Pengembang brokus (bronchodilater) adalah ubat yang boleh mengembangkan otot di saluran pernafasan bagi menambahkan kemasukan udara ke dalam paru-paru.

Petua Tradisional Untuk Merawat Asma
Kaedah petua yang pertama, rebus sedikit halia, cekur, asam jawa dan temulawak.Sejukkan dan minum air rebusan tersebut.Hasilnya, anda akan merasakan nafas anda ringan dan lancar.

Petua yang kedua adalah dengan mengambil pucuk ribu-ribu tiga genggam, seulas bawang putih,17 biji lada hitam dan sedikit garam, balut dengan daun pisang dan layurkan di atas api sehinga masak.Selepas itu,makan sampai habis.Lakukan selama tiga hari. InsyaAllah akan sembuh penyakit lelah ini.


Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Nice sharing... Sy penghidap asma dr lahir... Semua yg tradisi yg penh buat.. Akhirnya asma sy reda sejak amal minum vco.. Alhamdulillah dgn izin Allah...

    BalasPadam
  2. pengidap asma tak boleh dalam keadaan terlalu letih.. thanks for sharing sis..

    BalasPadam
  3. Zumal pun ada gak masalah asma...

    BalasPadam
  4. semoga entry ni dapat membantu mereka yang asma

    BalasPadam

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.