Perkara Remeh Tapi Penting..

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Petang Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Selalunya tabiat orang kita adalah menyatakan benda yang sudah jelas didepan mata. Contohnya bila terlihat kita sedang membasuh kereta, ditanyanya lagi kat kita , “Basuh kereta ke?” Atau apabila nampak kita bersiar-siar lalu dia bertanya, “Jalan-jalan ke?” Kalau diikutkan hati, ingin kita jawab “Tak lah.. tengah makan nasi.”Tapi nampak cam biadap pula bila jawapan camtu yang keluar.



TETAPI fahamilah tujuan sebenar mereka ingin menjaga ukhuwah. Ingin bertegur sapa. Ada benda yang keluar daripada mulut mereka adalah secara spontan tanpa sempat berfikir.Kadang2 orang ni nak bertanya tak sempat nak fikir2 dah bila nampak kita duk depan mata ..Asal boleh tanya dia akan tanya ..walaupon soalan remeh temeh ..Jadi kita pon sebagai jiran contohnya selalu la bersangka baik jangan duk fikir yang bukan2 jer ...

Bukankah lebih baik menjawab dan layankan saja. Tak rugi air liur.Tak salah walaupun dia nampak kita sedang membeli belah lalu bertanya, “Beli barang ke?” Lalu kita menjawab “A'ah.. biasa-biasa jer.. Lama dah tak shopping. Ingat nak masak special.” Bukankah itu akan menambah seri perbualan? Malah mungkin dia akan berkongsi resepi dan sebagainya...Dapat jugak kita resipi baru ,..Mana tahu dapat resipi kek lapis Sarawak yang kita idam2kan tu ..Hehehehe ..  


Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. Angah tak ada kereta lagi huhu. Bersangka baik,jadikan amalan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takder kereta mesti dia tanya camni ..Basuh moto ker ??? hehehehe

      Padam
  2. hehehe...tapi masa tgh mood tak baik...mmg rasa nak fire balik je...hahaha...tapi selalunya jawab dgn baik la..org nak mulakan bicara bukan senang kan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehee jgn fire jgn fire tak pasal2 terbakorrr kan ..

      Padam
  3. Betul! Setuju...jgn kata orang lain, kita sendiri pun kadang2 terkeluar pertanyaan sedemikian...tapi benar, niat yg bertanya hanya untuk bertegur dan beramah mesra.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa betul tu jd lepasni kalau org tanya kita tu tanda dia nak ajak berbicara la tu ..

      Padam
  4. hihi... betul2.. kadang2 sakit aty jugak kite tnye elok2..dijawabnyee perli2..huhu...

    BalasPadam
  5. Betul2 kena bersangka baik...tp kalau dgn teman2 rapat selalunya benda ni bawak bergurau..

    BalasPadam
  6. abe kie x kisah jika kejadian di atas berlaku. kena berbaik la dgn org yg tegur kita tu. tp kalau tgh bad mood siap la korang. hehehehe

    BalasPadam
  7. Mmg layan aje.. Tak baik buat gtu tau... Buat pe nk sgka buruk dgn org... Hati pun x tng nnt...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la ,...layan jer dah dia nak bercakap ngan kita apa salahnya kita layan..

      Padam

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.