Cerita Cinta Ahmad Ammar

  Assalamualaikum ...
Salam Ukhwah Fillah ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


Pemergian insan bernama Allahyarham Ahmad Ammar Ahmad Azam telah meninggalkan satu impak kepada rakyat Malaysia khususnya golongan muda.

Allahyarham Ahmad Ammar meninggal dunia kerana dilanggar ambulans ketika melintas jalan di Istanbul, Turki, jam 1.30 petang (7.30 malam waktu Malaysia), pada 2 November lalu.

Istimewanya Ammar, apabila disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn, yang menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di Turki.


Kematiannya dikaitkan penghijrahan sahabat Nabi, Abu Ayyub al-Ansari dari Madinah ke Konstantinopel (Istanbul) yang akhirnya syahid di kota itu.


Begitulah juga dengan perjalanan hidup Ammar yang berhijrah dari Malaysia ke Istanbul, yang dikatakan syahid ketika dalam perjalanan untuk mengajar agama Tafsir Risalah An -Nur kepada pelajar baru dari Malaysia, Thailand dan Kemboja.

Lya pon dlm proses mencari buku ini.Belum jumpa lagi setakat ni kat sini.Tapi ramai sahabat yg bagitahu bukan takder tapi dah habiss hari pertama tiba kat kedai..

SaYaNg SeLaLu ,
Lya ❤

Catat Ulasan

7 Ulasan

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.