❤ Ini Kisah Sebenar Insiden Makan RUMPUT.... ❤

Assalamualaikum...
Salam Ukhwah Fillah ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat2 Semua ...
Moga Bermanfaat ..Insyaallah ...


••••►Ini Kisah Sebenar Insiden Makan RUMPUT...

KUALA LUMPUR: Tindakan seorang guru sekolah rendah yang mendenda dua orang anak muridnya dengan dilakungkan loceng telah mengundang kemarahan sesetengah pihak.

Insiden di Sekolah Jenis Kebangsaan ( C ) Khai Meng di Sungkai, Perak ini diketahui ramai apabila Yarnis Kasumi Dewi Zainal Aripin, 31, membuat laporan polis yang mendakwa anaknya telah dimalukan oleh guru tersebut.

Menurut laporan yang dibuat semalam itu, anak Yarnis dan seorang lagi rakannya telah didenda memakai loceng di leher pada 3.30 tengahari Khamis.

“Anak saya dan kawannya ada meminta untuk pergi rehat kerana sudah waktu rehat tetapi anak saya dan kawannya telah diberi rumput dan cikgu itu cakap ‘lembu tak buat kerja rumah mesti kena makan rumput’,” kata Yarnis dalam laporannya.

Bagaimanapun, ketua balai polis Tapah Supt Som Sak Din Keliaw menjelaskan siasatan polis telah mendapati insiden denda telah berlaku, tetapi guru itu tidak memaksa anak murid itu makan rumput.

“Cikgu bagi penjelasan dua murid ini sebenarnya ada potensi untuk maju tetapi memandangkan prestasi tak bagus, jadi cikgu mengenakan denda terhadap mereka,” kata Som Sak.

Tambah beliau, guru itu sebenarnya berkata kepada murid-murid itu “Kalau awak rajin buat kerja, awak akan mendapat gaji besar kelak. Kalau tidak awak akan menjadi seekor lembu dan makan rumput.”

Menurut Som Sak, perkara ini dianggap ‘selesai’ selepas satu perbincangan antara pihak polis, kedua-dua murid itu dan ibu-bapa mereka dan pihak sekolah, Jabatan Pendidikan dan UMNO Perak.

“Semua pihak berpuas hati dengan penjelasan guru itu. Dia tidak berniat untuk menghina.”

Kes ini telah diserahkan kepada Jabatan Pendidikan Perak.

SaYaNg SeLaLu ,
Lya ❤

Catat Ulasan

0 Ulasan