10 Perkara Yang Tak Perlu Anda Kongsi Di Facebook

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Tengah Hari Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Laman sosial memainkan peranan penting dalam kehidupan anak muda masa kini. Namun, setiap di antara kita harus berwaspada terutama apabila kita berkongsi maklumat kepada umum menerusi apa-apa sahaja laman sosial.

Facebook sebagai contoh semakin pesat menjadi satu alat yang digunakan oleh majikan, ‘stalkers’ dan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang untuk mencari butiran mengenai seseorang.

Penggodam juga mencari maklumat melalui perkongsian peribadi sebagai jalan mudah untuk mereka melakukan sendikit penipuan identiti.

10 Perkara Yang Tidak Boleh Dikongsikan Di Facebook.

1. Tarikh lahir anda.
Mendedahkan tarikh lahir sebenar anda adalah sangat berisiko tinggi apabila institusi kewangan memerlukan maklumat tersebut untuk kad kredit dan penyata bank. Malah, ia turut mendekatkan anda kepada kecurian identiti.Letak yang tipu pon tak salah .. hehehehee ..

2. Nama Ibu Anda.
Anda perlu ingat bahawa banyak laman web yang menggunakan nama ibu sebagai soalan keselamatan untuk mendapatkan semula kata laluan dan maklumat peribadi mengenai anda menerusi dalam talian.Jadi jangan sesekali letak nama ibu anda ya ...

3. Alamat Rumah Anda.
Tidak perlu rasanya paparkan alamat kediaman anda kepada umum kerana penjenayah kini semakin licik mencari rumah yang kosong menerusi dalam talian apabila anda ‘update’- “Yeay, di Pulau Langkawi, cuti-cuti Malaysia.”Tak perlu la ya ...



4. Perjalanan Jauh Dari Rumah.
Status yang memberitahu ketiadaan anda dirumah dalam sesuatu tempoh yang panjang tidaklah menarik perhatian jiran untuk memantau rumah anda, sebaliknya menarik perhatian ‘orang lain’untuk masuk ke rumah anda ..

5. Meninggalkan Rumah Dalam Tempoh Yang Singkat.
Jika anda ‘check-in’ sama ada di gimnasium atau di pusat membeli-belah turut memberikan potensi kepada pencuri untuk memecah masuk ke rumah anda.jadi nak g mana2 tak perlu la UPDATE STATUS kat FACEBOOK ..

6. Gambar Yang Tidak Sesuai.
Zaman teknologi tinggi kini membolehkan sesiapa sahaja untuk memuat turun, berkongsi malah menjadikan ia sebagai bahan ‘pemuas nafsu’. Jadi gambar2 seksi seksa tu tak perlu la nak masukkan kat facebook..

7. Pengakuan Atau Kekecewaan.
Ramai yang suka menyatakan perasaan marah atau benci terhadap seseorang, terutama apabila melibatkan majikan dan pekerja. Jangan ‘maki’ majikan anda jika mempunyai masalah di pejabat kerana ada mata yang memerhati dan mulut yang melaporkan.Hati2 tau nanti tak pasal2 arini UPDATE status pasal BOS esok masuk pejabat dapat surat MERAH ..GET OUT huhuhuhuhu .

8. Nombor Telefon.
Memaparkan nombor telefon menerusi laman sosial adalah tidak wajar kerana anda berpotensi untuk menerima panggilan dari jurujual (telemarketers), ‘stalkers’ dan rakan kepada rakan anda.Jadi jangan letak no telefon kat FACEBOOK anda ...

9. Mengira Detik Percutian Anda.
Lebih baik anda memberitahu rakan-rakan anda berkenaan percutian selepas pulang dari bercuti daripada anda berkongsi perkiraan detik percutian sebelum pergi bercuti.Hakikatnya Lya pon camni selalu la lau nak pergi bercuti UPDATE status kat FB bgtau nak g BERCUTI kat mana2 ... Hahahahhaa ........ 

10. Gambar Di Dalam Rumah.
Anda mempunyai televisyen LCD yang baru? Rumah di lengkapi dengan barang-barangberharga? Suami baru membelikan pasu emas dari Dubai? Semua itu akan membuatkan si ‘cemburu’ akan bertambah cemburu dan peluang untuk si pencuri menceroboh rumah anda sangatlah tinggi.

- Jadi sentiasalah berhati-hati dengan segala apa yang dikongsikan di Facebook ataupun di rangkaian sosial yang lain. Ingat! jenayah siber tidak mengenali sesiapa sahaja. Jadi berwaspadalah dan elakkan diri kita dan keluarga kita menjadi mangsa JENAYAH !!!!


INGAT YERRRR  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ❤

Catat Ulasan

3 Ulasan

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.