❤ #Cabaran20Hari - Resipi Hidangan Sahur Paling Ringkas ❤

June 29, 2015

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Isnin Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat...

 #Cabaran20Hari - Resipi Hidangan Sahur



Resipi Hidangan Sahur Paling Ringkas 


#Cabaran20Hari untuk hari ketiga adalah ~ Resipi Hidangan Sahur Paling Ringkas.Bercakap bab bab resipi ..Jujurnya Lya memang tak pakar bab bab masak memasak.Tapi boleh la setakat masak untuk suami dan anak anak..Kalau tanya bab resipi lagi laa tak berapa nak reti untuk bercerita.Kita bukan blogger masakan hahahaha..Tu la ayat kita..Kalau bab bab gambar masakan pon takde la grand bagai macam gambar blogger masakan ..Kita punya gambar seadanya jer..Al maklum la kita bukan photographer dik nonnn..

Mak kau dah kelaut dah jadinyer...Ok ok berbalik kepada tajuk entri untuk #Cabaran20Hari ..Resipi Hidangan Sahur Paling Ringkas..Ok kalau tanya resipi Lya untuk bersahur,Lya memang jenis yang simple dimple jer kalau bab bab sahur sebab anak anak dan jugak suami memang tak cerewet bahagian makan sahur..Apa yang Umi buat yang tu la diaorang makan.Memang tak cerewet langsung..kalu cerewet SILA MASAK SENDIRI OKEY !! Hahahaha..

Menu untuk sahur biasanya Lya tak masak yang susah susah sekadar yang senang jer.Lagipon anak anak tak berapa nak makan sangat waktu pagi..Diaorang makan sikit jer sekadar alas perut dari kosong...Menu simple tu adalah mee hoon goreng jer..Kadang kadang kadang nasi goreng..Sesekali jer kami satu family makan nasi putih berlauk waktu pagi..Memang susah nak makan sebab takde selera..Tu la Lya selalu buat mee hoon goreng,kuey teow goreng,nasi goreng dan jugak makanan yang ringan ringan macam nugget,sosej dan jugak daging burger..Dah tu jer yang boleh telan waktu pagi..Al maklum laa tak biasa makan awal pagi huhuhuhu..

Ehh lupa plak ..Nak kena bagi resipi jugak je..Alahai mee hoon goreng ,nasi goreng.kuey teow goreng jer pon...Senang sangat nak buat tak yah bagi resipi laaa hahahahaha..Main campak campak jer tu dah siap..Aikkk takleh eaaa nak kena jugak bagi resipi ke ??? ..Ooo tajuk entri tengok tengok tengok ..TAJUK ENTRI RESIPI HIDANGAN SAHUR PALING RINGKAS ..Maka kena la bagi resipi sikit ..Sikit pon takpe la kak enon janji adoo resipi...Ok cekidotttt salin resipi mak jemah mak jemah sekalian ...

Resipi Hidangan Sahur Paling Ringkas - Mee Hoon Goreng 

Bahan bahannya adalah .. jeng jeng jeng ...

- Mee Hoon kena ada - kalau tak takde nyerr nama mee honn goreng 
 - Bawang putih 5 ulas di tumbuk nak lebih letak la lebih 
- Cili Boh secukup rasa hati jangan lebih lebih udah 
- Kicap sesuka hati jugak nak letak banyak mana 
- Sos Cili boleh la letak banyak mana pon takd eyang marah 
- Sos Tiram kalau letak lebih masin denntak tauuuu
- Udang / Ayam nak letak banyak pon takpe..
- Sayur kasi lebih sebab anak anak hantu sayur..

Cara Masak Mee Hoon Goreng 

OK mula mula tumbuk bawang putih biar garing sikit.jangan hangit sudah..Pastu masukkan cili boh..Gaul rata dan kacau la sesekali biar cili boh tu masak..Kang tak masak kang sakit perut pulak nanti susah..Pastu masukkan sos cili,kicap dan jugak sos tiram sekali harung jer dalam tu..Pastu masukkan udang ke ayam ke ..Gaul sebati tunggu biar ayam atau udang kita tu masak baru la masukkan mee hoon dan masukkan sayur jugak..Kacau lagi bagi sekata,masukkan garam dan perasa..Dah siap guling guling mee hoon tu agak agak dah sebati semua sekali boleh la angkat ..Ok dah siap masukkan dalam pinggan ..Dah masuk dalam pinggan terus makan laaa apa tunggu lagi ..Taraaa ok tak ok tak...Siap dah resipi mee hoon kita...Boleh cuba untuk sahur nanti ya... Hahahaha lawak noo resipi denn ni kan kan kan..Tapi hakikatnya inilah yang anak anak suka masa sahur...

Ok dah siap entri hari ketiga dalam menempuh  #Cabaran20Hari.Banyak lagi cabaran nak kena buat ni..Moga moga semua cabaran yang mencabar ini berjaya Lya lalui dengan jayanya..InsyaAllah ..Aaamin aamin ..

#Cabaran20Hari, #HariKeTiga #ExchangeFeedGroup #KelabBloggerBenAshaari #AkifImtiyazDotCom

Artikel Menarik yang Lain

9 sang pencerita

  1. yg simple itu la yg sedap :)

    ReplyDelete
  2. Lya..pebetulan, utk ini task hari ke 3 ye.
    Kalau nk goreng meehoon, pcl suka mamak style..tupasal mamaD x buat..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tak perasan plak yg bawah tulis hari ketiga yg ats silap plak hari kedus ..ok lya dh betulkan .thanks pcl..

      Delete
  3. selamat pagi dari syira lokman..hehee ^_^

    ReplyDelete
  4. Lama tak makan mee hoon goreng.. sedap jega tu. cuma sesetengah org tak tahan sbb takut cpt lapar.. :D

    ReplyDelete
  5. Rajin betul pepagi masak meehoon.. Hehe

    ReplyDelete
  6. rajinnya Lya goreng mihun waktu sahur.. :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.