❤ Leader !!!! ❤

October 09, 2014

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Khamis Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


SIFAT KEPIMPINAN INDIVIDU YANG AMAT BERKESAN 

1. Kepercayaan Dan Keyakinan Diri. 
Sifat ini adalah merupakan yang paling penting seorang pemimpin perlu ada. Jika anda tidak memiliki sifat ini maka sifat-sifat yang lain tidak akan mempunyai makna. Menjadi seorang pemimpin bermula dengan percaya pada diri sendiri dan keupayaan anda untuk berjaya. Tiada siapa yang akan bersedia untuk mengikuti anda jika anda tidak menunjukkan kepada mereka bahawa anda mempercayai terlebih dahulu apa yang anda memberitahu mereka dan meminta mereka lakukan. 

2. Kuasai Dunia Dalaman
Anda perlu menguasai dunia dalaman anda terlebih dahulu sebelum anda menjadi pemimpin yang berkesan dan kuat. Jadi, anda perlu untuk belajar bagaimana untuk mengawal fikiran, nafsu dan perkara-perkara lain supaya anda boleh terus memberi tumpuan kepada tugas di tangan dan belajar bagaimana untuk menangani konflik dan konfrontasi apabila ia timbul dalam organisasi anda.

3. Kesabaran
Ini adalah amat penting apabila anda berurusan dengan kumpulan-kumpulan besar kerana tidak akan terdapat ahli ahli dari pasukan anda yang akan mengecewakan anda dan anda akan dapat untuk menanganinya dengan tenang dan perilaku yang tidak mengganggu mereka yang lain. Oleh itu, belajar kesabaran semasa dalam keadaan tertekan dan memancarkan kesabaran itu kepada pasukan anda agar mereka dengan senang hati akan terus bekerja dengan anda selagi anda adalah ketua mereka. 

4. Kefahaman dan Empati. 
Adalah penting untuk dapat menghayati perasaan mereka dalam organisasi anda supaya anda dapat melihat sesuatu dengan cara mereka dan memahami apa yang sedang berlaku dalam kehidupan mereka. Anda perlu boleh menerima siapa mereka dan juga membantu mereka jika mereka menghadapi masalah yang terlalu banyak dalam mengendalikan kerja dan perkara perkara yang akan menjejaskan kerja mereka. Ini akan menjadikan anda seorang pemimpin yang mana orang ramai akan senang untuk mengikuti mana-mana jua anda pergi, jadi belajar empati dan persefahaman dan mengamalkan seberapa kerap yang mungkin.

 5. Perhatian.
Anda mesti memberi perhatian teliti terhadap orang-orang dalam organisasi anda dan melakukan yang terbaik untuk memahami mereka supaya anda boleh membantu mereka sekerap mungkin. Perhatian juga merupakan salah satu ciri-ciri kepimpinan yang paling penting, jadi mengamalkannya akan membuat mereka mempercayai anda sebagai pemimpin yang berkesan kerana mereka tahu anda memberi perhatian kepada mereka.


Artikel Menarik yang Lain

15 Sahabat Setia

  1. Nak mnjdi seorg ketua bukan prkara yg mudah

    ReplyDelete
  2. Lya be CNE dah LMA x jenguk umah akak hihi

    ReplyDelete
  3. bkn sng nak jadi ketua.. seorg ketua mst boleh memimpin..

    ReplyDelete
  4. nak jadi leader bukan senang kan...

    ReplyDelete
  5. Besar tanggungjawab untuk menjadi seorang ketua yang terbaik

    ReplyDelete
  6. Susah menjadi seorang leader... :D

    www.diarijejakahangat.com

    ReplyDelete
  7. kadang2 setengah org tu nak jadi ketua
    tapi tangungjawab takde
    bukannye mudah nak mnjadi seorng pemimpin...

    ReplyDelete
  8. nice sharing kak Lya

    Bukan mudah untuk menjadi pemimpin.

    Tapi zaman sekarang ramai gila nak jadi pemimpin wlaupun tahu diri tidak layak

    ReplyDelete
  9. Sape kata jadi leader ni best? Huhu. Banyak sesangat tanggungjawab dia kan.

    ReplyDelete
  10. Pemimpin besar tanggungjawab..
    Allah soal satu2 esok..

    ReplyDelete
  11. nak jadi seorg ketua mmg tak mudah, hanya yg tamak kuasa rasa senang. macam2 kita kna fikirkan lbh drpp keperluan diri sendiri.

    ReplyDelete
  12. Kepimpinan biarlah melalui tauladan.. barulah kehidupan sejahtera..

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.