❤ Dah Tak Boleh Makan Nasi ... ❤

July 08, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ..
Selamat Malam Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Alhamdulillah ..Selepas pembedahan semalam,Akif & Insyirah nampak OK sikit arini ..Cume sesekali Akif merengek LAPAR katanya .Mana tak LAPAR tak makan nasi dah dua hari .Biasanya tiap2 hari Akif makan nasi tapi selepas pembedahan Akif & Insyirah tak dapat makan nasi selama SEMINGGU .Huhuhu
menangis tak berlagu la dua orang anak Lya ni sebab takleh nak makan nasi ..

Akif & Insyirah hanya dibenarkan makan makanan yang LEMBUT,TAK PANAS,TAK KERAS,TAK PEDAS,Untuk proses mempercepatkan penutupan salur darah kat dalam tekak diaorang.Maknanya Akif & Insyirah hanya dapat makan makanan yang lembut seperti jelly,aiskrim dan jugak bubur  dan kuih muih yang lembut sahaja .Boleh makan Chewing Gum untuk senaman mulut tapi CG yang takder pudina.Kalau ada pudina takut tekak diaorang pedih .. 

Tadi masa berbuka Akif tengok ayam goreng ..Sedih sangat bila Akif mintak nak makan nasi dsan ayam goreng ..Bayangkan selama ni dia makan nasi tetiba tak dapat makan ..Sedih pon ada bila Akif duk merengek lapar2 ..Makan bubur tak kenyang katanya .Ikutkan perasaan seorang ibu nak jer Lya bagi tapi bila fikir keadaan dia dan atas nasihat doktor Lya tak leh nak mengalah ngan Akif .Biarla Akif sihat sepenuhnya baru la bagi makan yang sedap2.

Huhuhu paling tak tahan tengok.Tadi Lya ada buat bubur lambuk untuk berbuka permintaan En Hubby.Tak sedar masa mana Akif dah ambik sudu kat mangkuk abah dia tu terus nak masukkan kat mulut.Nasib baik la abah dia perasan cepat kalau tak tak tahu la apa jadi.Terkedu sekejap abah dia tadi.Dah la bubur lambuk tu pedas,kalau masuk kat mulut terus ditelannya tadi alamak meraung la dia kesakitan.Nasib baik sungguh, Syukur sangat2 ..

Akif oh Akif .Umi pon jadi takut tengok keadaan dia sekarang .Bimbang jugak takut Akif ambik makanan senyap2 ..Tapi syukurlah takder pulak dia ambil semyap2.

Ni  La Makanan Akif & Insyirah ...
Ni Satu Lagi .. Makan Bersama Aiskrim Vanilla ..
Akif & Insyirah dah merungut dahh tak nak makan bubur nak makan nasi .Aduhai Umi pulak yang susah hati sekarang nie..Tadi pon diaorang tak berapa nak makan .Makan aiskrim pon sikit jer .Esok tak tahu 
la camner jadinya kalau dah semakin kurang makan ..Agak2 makin kurus la dua2 anak Lya ni ..

Artikel Menarik yang Lain

22 sang pencerita

  1. Alololo kesiannya anak anak akk.. Hurmmmmm Kalau sup cendawan ke, dorang tak minat ke??? Kena makan juga sebab badan perlukan zat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu diaorg tak suka huhuhuhu... Thanks Ena..

      Delete
  2. sebagai ibu memanglah tak sampai hati... tapi buat2 pekak jela hati tu kan... demi kesihatan mereka dan mereka... get well soon akif & insyirah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la huhuhuhu ..tq Sha sudi singgah,..

      Delete
  3. hehehe... eh nak mkn nasi plk si akif nie yer..
    sabar yer akif, xlama lg boleh mkn ap2 jer yer... hehe

    ReplyDelete
  4. Aie kenapa dengan anak akak berdua tu kak lya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NM ..diaorg br jer menjalani pembedahan pembuangan tonsil..takleh mkn makanan keras panas pedas masam ..

      Delete
  5. Sabar Lya, dorang baru lepas operation itu...

    ReplyDelete
  6. nampaknya Akif & Insyirah kene jaga makan la yer .. takut nanti ianya memudaratkan kesihatan mereka.

    ReplyDelete
  7. Tak apa la kan kak janji diorang cpt sembuh..berpantang skejap je

    ReplyDelete
  8. Alahaii siannya..harap akif n insyirah dapat bersabar lagi..

    ReplyDelete
  9. K.lya.. Dulu arwah ayah ana ade sakit mulut. Mata ikan full dalam mulut. Tak boleh makan. Tp nanti kurus. Ana cadangkan, cuba k.lya buat makanan blend. Sekurangnye makanan tu lembut, Akif dan insyirah pun kenyang. Buat nasi air ke. Siannye.. Lapar tu.

    ReplyDelete
  10. Cuba bagi minuman vitagen. Khasiatnya pun tinggi!

    ReplyDelete
  11. Operate dedua skali ker? Siannya mereka. Smoga cpt sembuh.

    ReplyDelete
  12. Moga dorang sabar... Minggu depan boleh la request yang sedap2 yer

    ReplyDelete
  13. Kesiannya.. Moga cepat smbuh keduanya..

    ReplyDelete
  14. Anak saya x suka mkn klu ada nata de coco.

    ReplyDelete
  15. ciannya adik2 ku,,,pasni pasti ok tu,,,

    ReplyDelete
  16. utk waktu mcm ni kak lya kena kuat.. takpaa kejap je perubahan nih.. mmg lah ckp sng sbb tak jd kat diri sdiri tp hsna faham kak.. ini utk kebaikan mreka jgak kan..:) cepat sembuh ye akif dan kakak insyirah..

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen ..