❤ Tahun Ke~2 Akif Berpuasa ... ❤

June 30, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Petang Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Alhamdulillah ...hari ni banyak kerja nak kena settle nak UP entry pon tak sempat ..Sekarang ada masa sikit boleh la mencoretkan sepatah dua kata kat sini ..Minta maaf ya sahabat ..Lya tak sempat lagi nak BW merata2 ..Ada masa nanti  Lya singgah ..

Ok ni citer semalam or semalam punyer citer ..pusing corner pusing corner (BM vs BI hehehe) semalam Akif puasa OK jer sebab duk rumah ...Sekolah Akif bagi cuti sempena Awal Ramadhan ..Maka semalam telah BERJAYA menjalani ibadah puasa dengan JAYA nya ..Alhamdulillah syukur syukur ...


Arini punya citer Akif dah ke sekolah seperti biasa ..Balik sekolah tadi berlari melompat berlari melompat kat depan rumah masa balik sekolah ..KEPENATAN ditambah cuaca hari ini panas terik ..Akif datang kat Umi  dengan membawa bersama AYAT POWER yang mempunyai maksud TERSIRAT .. (''Hari ni panas la Umi,bila panas rasa dahaga,bila dahaga kena minum air kalau tak kita akan demam '' ) ..Mak aiii ayat ..ayat memujuk untuk BERBUKA PUASA kah ini ??? Atau ayat apakah ????

Ok la Umi jawap DIRECT jer la ...'' Akif kan puasa org puasa mana boleh minum ..Tak boleh bukak puasa sebab Akif anak yang sihat dan kuat ...Orang lain yang tak puasa sebab dia tak sihat dan kuat ..sebab tu la dia tak puasa ..lagipon kalau tak puasa Umi tak sayang Abah tak sayang ..Allah lagi tak sayang tau ...'' .

Akif angguk jer ...angguk tanda FAHAM atau angguk sebab tak leh pujuk Umi ke ??? Sekali tengok kesian dia duk bercerita ada kawan katsekolah bawak bekal dia tak puasa ..dia makan kat kelas lain Cikgu tak bagi makan kat org puasa ..''Naper kawan Akif tak puasa,dia sama juga cam Akif ...''  Aduhai !!

'' Ok ..Umi tahu ada kawan Akif tak puasa tapi Akif sepertimana yang Umi katakan tadi kan kan kan ..Akif anak Umi yang sihat dan kuat ..Anak yang sihat dan kuat kena berpuasa ..lgpon tahun lepas masa umur Akif 4 tahun Akif puasa penuh sebulan ..takkan tahun ni Akif tak nak sama cam tahun lepas .. ''Ok nampak cam lali dah biji mata dia duk dgr Umi ...Last2 ..'' Ok Ok Ok ..Akif ngantuk la Umi ..Akif nak tidur ...''

Seyessss ,... Kesian tengok dia ..Ada pengharapan daripaad tutur katanya ..tetiba Umi jadi terharu ..TERHARU sangat hingga Umi mengalirkan air mata ..Anak Umi yang seorang ni bab2 memujuk memang pandai ..Tapi kali ni Umi kena lebih TEGAS untuk membentuk disiplin Akif dalam menjalani ibadah PUASA.InsyaAllah Akif BOLEH ...Umi doakan dalam setiap sujud usai solat untuk Akif dan jugak Kakak Insyirah juga Abang Iman ...


Artikel Menarik yang Lain

12 sang pencerita

  1. sejak dari kecil la nak mendidik diorang berpuasa kan kak..nnt dah besar dah trbiasa

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah bagusnya akif . Pandai kak lya didik anak kak lya . Kecil-kecil dah sabar dan cuba berpuasa . Semoga akif puasa penuh tahun ni ye akif .

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah bagusnya akiff...supaya berjaya menyahut cabaran berpuasa penuh yer...

    ReplyDelete
  4. wah2xx...baguih Akif...Didikan awalkan kak Lya..InshaaAllah akan ad hasiknya..:D Tahniah Akif!

    ReplyDelete
  5. my anak buah 6 thn juga beru belajar puasa thn ni . alhamdulillah , wpun bau masakan menusuk hidung , dia x minta apa2 selain melayan kartun dan bermain dgn akak2 nya .

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah..bagus akif ni 4 tahun dah berpuasa penuh.

    ReplyDelete
  7. Tahniah Akif krn berjaya puasa penuh tahun lepas, moga tahun nie pun sama yer ;)

    ReplyDelete
  8. dgr pon macam kesian, penat sgt tu, klau tak mgkin dya tak minta..
    tak pe lah kak, utk kebaikan dya jgak..:)
    sabar ye akif..

    ReplyDelete
  9. Bagus Akif. Bagi ana, budak2 bawah 6 tahun kalau nak puasa boleh. Tapi bagi minum air. Takut kurang air dalam badan. Sbb cuaca tahun ni tak macam tahun2 lepas. Panas dia semacam.

    ReplyDelete
  10. 4 tahun dah puasa penuh.. semoga Akif berjaya untuk tahun nie pula..

    ReplyDelete
  11. Hehe... Xpe la.. Pujuk pelan-pelan... Ini hnya latihan bukan kewajiban...

    ReplyDelete
  12. so sweet,,smoga bjaya Akif...

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.