❤ Mengejar Impian Hidup ❤

April 30, 2014

Assalamualaikum ...
Salam Ukhwah Fillah ..
Selamat Petang Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Mengejar Impian Hidup

Semua orang berkehendakkan cinta dan kasih sayang serta pengiktirafan dari orang lain dalam hidup. Lalu dikejarnya dunia, dikejarnya harta, dikejarnya pangkat dengan sekuat kudrat dan kemahuan dengan harapan bila kita dapat apa yang kita cari, kita akan dapat cinta dan pengiktirafan yang sangat kita impikan.

Dari sejak kita lahir kita sudah berusaha untuk melayan ego kita dengan sungguh-sungguh - kerana itu lah apa yang diajar kepada kita sejak dari zaman sekolah hingga ke universiti - berusaha mendapat pengiktirafan dan sijil dari tangan makhluk. Akhirnya kita sudah tidak lagi dapat melihat apa yang sepatutnya kita patut lihat. Cara hidup yang salah sudah jadi sebati dan menjadi budaya kita.

Kita sangat percaya dengan memilikinya (harta dan dunia) kita akan mendapat apa yg kita hajati. Hati kita menjadi tertutup kepada nasihat yang bertentangan. Kita jadi taksub dan buta mata hati.

Sampai saatnya nanti kita akan sendiri menyedarinya - Ketenangan hati BUKAN dengan MEMILIKI, akan tetapi dengan cara MELEPASKAN apa yg selama ini kita cintai. Sama ada kita melepaskannya dengan sukarela atau kita akan melepaskannya secara terpaksa.

"Kemenangan akhir dalam perlumbaan kehidupan ialah apabila kita dapat melepasi tahap kecintaan kepada benda yang dahulunya sangat sukar untuk kita lepaskan ”

Renungan untuk diri Lya & juga sahabat ...


Artikel Menarik yang Lain

3 sang pencerita

  1. bersainglah secara sihat dan dalam kejar impian hidup kita tak seharusnya melupakan akhirat juga...

    ReplyDelete
  2. Betul.. Jika taksub sgt mmg akan buta hati.. Gelap dan x blh terima sgla kebenaran dan pndgn..

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.