Lobak Merah Ke Lobak Oren

April 14, 2019

Lobak Merah Ke Lobak Oren | Masa Akif kecik kecik dulu dan masa tu dia  baru pandai mengeja dan membaca dia selalu tanya kat KakYa bila tengok gambar lobak. Dia eja pastu akan sebut lo...bak lobak me...rah merah. Lobak merah ! Pastu mesti dia akan pandang KakYa dua kali nak pastikan betul ke tidak. Pastu dia adala pertanyaan yang KakYa pon tak reti nak jawap. Korang ada ke tak anak anak korang tanya cam gini. 


Ok soklan dia sebijik cam gambar kat atas ni. Umi, kenapa lobak merah? Kan ke lobak tu warna oren. Lobak oren la kan? Mana datangnya merah tu Umi. Hahaha anak oh anak, masa Umi baru kenal lobak dulu pon Umi tertanya tanya jugak mana datang merah tu nak. Tapi Umi tak dapat jawapan tepat pon masa kecik dulu. Hadoi mana nak cekau jawapan ni. Bila dia tanya Umi memang akan jawap tu memang nama dia lobak merah bukan lobak oren. Nak google google cari jawapan masa dia duk tanya tu cam malas jer. Hahaha al maklum la tak berapa nak penting sangat sebab warna lobak jer pon. Tapi Umi google jugak sebenarnya sebab nak tau. 


Ada sekali tu kan jumpa lobak putih kat pasaraya, masa tu Akif kecik lagi dia tunjuk la tu haa lobak putih dia eja betul dia sebut pon betul. Pastu dia cakap. Ni baru betul lobak putih warna putih. Bukan macam tu (sambil tunjuk lobak merah) nama lobak merah tapi warna oren. Sekejap dia geleng geleng kepala dengan buat muka tak puas hati. 


Selain dua warna lobak iaitu merah dan putih korang jangan tak tahu pulak, gang lobak ni ada juga warna lain tau. Ada warna kuning, ungu dan juga merah. Cuba korang tengok bebetul kat atas tu. Macam macam warna ada. Kalau korang perasan kat sebelah oren tu warna merah. Ha aaa memang ada la lobak warna merah tapi kenapa kita panggil lobak oren tu dengan nama lobak merah. Setakat yang KakYa jumpa jawapan camne boleh tercetusnya nama lobak merah ni memang panjang berjela jela kisah lobak merah ni. 

Aritu ada la jugak duk cuba terangkan kat dak Akif ni pasal lobak merah lobak oren. Tapi dia takde minat nak tahu sejarah lobak dah  sekarang ni, huhuhuhu. Dia cakap takpe la Umi warna apa pon lobak tu, baik putih, oren, kuning, merah dan jugak lain lain warna sekalipon bukan Akif makan pon lobak lobak ni. Hahahaha tu jawapan dia. Hadoi laa anak oh anak. 

Artikel Menarik yang Lain

1 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.