Adab Yang Perlu Ada Pada Diri Ahli Group WhatsApp

Zaman serba canggih ni kan , memang dah jadi satu trend untuk kita join mana mana group whatsapp bagi memudahkan perbincangan . Pelbagai group kita join sendiri ataupon di ADD . Antara group famous pastinya Group Zaman Belajar , Group Adik Beradik , Group Sedara Mara dan jugak Group Kerja .

Actually bagi KakYa ada group chat ni , ada baik dan ada juga keburukannya . Yang baiknya dapat mengeratkan lagi silaturrahim sesama kita . Nak tanya khabar kawan kawan ke , saudara mara ke atau nak bagitahu berita nikah kawen , berita dapat anak dan juga berita kematian sangat sangat mudah bila ada group macam ni . Yang buruknya paling banyak KakYa lihat setakat join group whatsapp ni kan , gaduh kecik pon boleh jadi gaduh besar bila dah ramai sangat bersuara bilamana masing masing nak tegakkan benang yang basah . 

Sebab tu la dalam group chat kita kena amalkan adab sopan yang tinggi agar group chat kita tu tak menimbulkan masalah buat kita di kemudian hari . 


Adab Yang Perlu Ada Pada Diri Ahli Group WhatsApp

Sebenarnya sebagai insan yang diberi pilihan , kita kena pandai pandai la pilih group yang memberi manfaat untuk kita . Kalau ada yang ADD kita ke group tertentu dan kita rasa kita tak perlu ada dalam group tersebut , boleh jer LEAVE GROUP dengan cara beradab . Jangan tiba tiba jer leave group tanpa bagitau sepatah dua kata . Tu kurang adab namanya .


Bagi admin group whatsapp pula , sebelum ADD seseorang masuk group , sebaiknya tanyalah dulu pada empunya badan nak ke tidak join group whatsapp yang korang buat . Sebab apa tau , bukan semua orang suka join group chat . Bila dah tanya dan empunya badan setuju barulah ADD .

Dah masuk group whatsapp elakkan la berbual dua orang saja kat dalam group . Macam group tu korang berdua je kat dalam tu . Kalau rasa nak berbual berdua je , ada private chat kan ! jadi sila manfaatkan sebaik mungkin private chat agar takde yang benci tengok korang berdua jer duk sembang kat dalam group berjam jam lamanya . Orang tengok korang typing pon dah timbul rasa benci . Ya laa dah korang sembang berdua jer kat dalam tu macam takde orang lain pulak . Sembang pon entah apa apa .

Bezakan waktu orang nak berehat . Yang ni memang KakYa setuju sangat . Kekadang tu dalam group whatsapp sesetengah manusia yang jenis burung hantu ni kan macam tak reti nak bezakan waktu orang nak berehat . Pukul 12 malam pukul 2 ke 3 pagi masih duk sembang kencang . Tak payah la sembang sembang yang takde faedah sebab masa ni orang nak berehat  nak tidur tak sesuai untuk berbual bual .  Korang ni takde suami ke takde isteri ke , non stop layan whatsapp jer . Hormatilah ahli ahli group yang lain juga . 

Jangan cuba cuba nak jadikan whatsapp sebagai medan kutuk mengutuk orang lain . Tak payah la nak tambah dosa . Yang sedia ada pon dah banyak ni tambah lagi dosa mengutuk orang secara berjemaah . Tak baik tau , dosa sebarkan aib orang . Jaga aib orang , Allah jaga aib kita . Dapat sesuatu tak ? 

Nak kongsi berkaitan agama , sangat sangat bagus tapi jangan duk post hadis yang kita belum tentu dari mana dan hadis tersebut hadis sahih atau tidak . Jangan jadi terlampau pandai sebelum mengkaji . Kaji dulu siasat dulu dari mana sumber hadis tersebut . Kalau hadis sahih silakan share . InsyaAllah takde yang marah . Kakau ada yang marah dia ada masalah la tu .

Group whatsapp ni makan banyak bateri . Jadi kalau takde benda penting nak cakap kat dalam group sekadar nak acah acah bijak duk share segala macam link , segala macam topik , segala macam gambar dan video yang takde sangkut paut dengan group KakYa nasihatkan kat korang  jangan sesuka hati mulakan chat . Tak perlu nak jadi nombor satu post berita terkini kat dalam group , sebab kita bukan wartawan . Bukan semua orang suka topik yang kita share . Jangan nampak sangat kita banyak masa duk layan group jer . Macam takde kije nak buat . Walhal kije kat rumah bersepah sepah . Heran bin ajaib la dengan orang macam ni . 

Tak perlu nak kongsi gambar atau video hantu ke , gambar kemalangan putus kepala putus kaki putus telinga kat dalam group . Bukan semua orang kuat semangat dan gigih macam korang untuk tatap gambar atau tengok video  tersebut . Silap haribulan ada yang tersentak dan kena serangan jantung sebab terkejut . Tak payah nak acah acah kau gigih sangat . Benda ni buat orang sakit hati dengan kau nanti . Jadi baik tak payah buat . Satu lagi gambar dan jugak video ni kalau banyak sangat boleh jadi HANG handphone kawan . Penuh memory handphone kawan sebab kerajinan korang duk post gambar dan jugak video . Jadi kalau tak perlu , sila hentikan . Sebelum orang naik benci dengan korang .

Jangan terlampau taksub sangat dengan isu peribadi atau pendapat sendiri . Duk berhujah kalahkan PM . Taksub pada seseoramg pon ya jugak . Jangan tunjuk sangat ketaksuban korang . Contoh suka kat SRK , duk ulang jugak SRK , SRK , SRK sampaikan ahli group pon dah tau kau minat siapa . Asal keluar je gambar atau berita tentang beliau mula la meroyan tak hingat . Jaga sikit peel perangai sebab ramai mata yang memandang . Tambah tambah lagi kalau kau isteri orang . Tak payah la nak adore sangat kat lelaki lain . Jaga sikit kesopanan dan kesusilaan kita sebagai isteri orang . Tak perlu nak buat perangai terlajak perahu sangat la ya .

Setiap ahli group bukan semuanya sempurna . Masing masing ada kelemahan dan kebaikan mereka . Sentiasa bertenang dan jangan jadikan group whatsapp seperti medan perang . Apa yang orang lain cakap salah dia jer yang betul . Mula la nak cari gaduh . Ya la dah dia jer yang betul opkos la dia nak pertahankan pendapat dia . Mula la start bergaduh kat dalam group . Keluar semua cerita cerita zaman Pak Kaduk . Yang manis manis dah takde sebut dah hanya yang pahit kelat jer duk keluar . Bab ungkit mengungkit saja 2 jam . Nak buat macam mana bila dah semua kebaikan tak nampak di mata . Bila satu keburukan jer yang dia nampak , yang satu tu la duk ungkit zaman berzaman . Benda sama jer . Kekadang kita yang kat dalam group rasa nak keluar group jer bila si polan ni duk membebel . Nasihat KakYa bila kita dah ada dalam group yang ramai orang dengan macam macam peel perangai , perkara utama yang perlu ada dalam diri kita adalah SIFAT SABAR . 

Ok tu jer la dulu yang KakYa nak kongsi pagi ni . Korang kalau ada lagi nak sambung apa apa boleh komen kat bawah okey . 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Betul..yang penting tanya dulu nak join atau tak sebelum ADD..kadang boleh jadi punca stress juga kalau tak kena cara GROUP WHATSAPP ni KakYa..

    BalasPadam
  2. Ema banyak group juga group whatsapp..utk kerja sahaja pun dah berbelas..belum lagi yang group ikut program...masa program aktiflah...lepas habis program..terus senyap sunyi...hehehehe

    BalasPadam
  3. Setuju. Kalau nak chat personal, PM tepi je la.tak gitu hehe

    BalasPadam

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah. Terima Kasih Sudi Singgah Dan Tinggalkan Komen.