Masak Lemak Pucuk Paku Udang

October 14, 2017

Masak Lemak Pucuk Paku Udang | Harini anak anak dan encik hubby nak makan sayur lemak pucuk paku udang. Dari minggu lepas lagi ingatnya nak buat, tapi pucuk paku tak der. Kali ni pergi pasaraya Azalea kat Kemaman, ada pulak pucuk paku yang baru baru dan nampak segar. Apalagi terus la Lya beli dua ikat. RM1.50 seikat, dua ikat dah RM3.00. Seikat tu masih sama cam dulu jugak kuantitinya cuma harga dah naik. Ritu beli RM1.00 jer seikat, loning dah naik harga 50 sen dah.. semua barang naik harga dah sekarang ni. Tapi kalau terasa nak makan beli jugak. Tak gitu .... 

Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Masak Lemak Pucuk Paku Udang Viral, Makanan Viral, Makanan Sedap Malaysia, Makanan Kampung, Masakan Kampung, Makanan Tradisional, Resipi Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Cara Masak Lemak Pucuk Paku Udang
Dalam periuk lagi ni .. Kita tangkap gambar dulu. Mood rajin la pulak nak tangkap gambar sebab nak buat entri..

Masak lemak pucuk paku udang ni first time la Lya buat. Biasa buat masak lemak pucuk paku jer, takde la nak letak udang kat dalam tu. Tapi kali ni rasa nak masukkan udang sebab duk terbayang bayang masak lemak cili api udang pucuk paku yang orang duk viral ritu. Tapi Lya bukan buat masak lemak cili api, Lya buat ikut selera encik hubby dan anak anak. Masak lemak pucuk paku udang ni tak susah pon cara masaknya, tak sampai 15 minit dah siap. Senang sangat cara masaknya. Meh sini Lya ajar korang cara masak lemak pucuk paku udang. 

Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Masak Lemak Pucuk Paku Udang Viral, Makanan Viral, Makanan Sedap Malaysia, Makanan Kampung, Masakan Kampung, Makanan Tradisional, Resipi Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Cara Masak Lemak Pucuk Paku Udang
Tarikan utama pastinya si udang tu la. Duk memanggil manggil jer.. 

Resipi Masak Lemak Pucuk Paku Udang

Alang alang dah masak siang tadi, Lya kongsikan resipi untuk korang jugak. Ni masakan ala ala Terengganu. Kalau kat belah belah Teganu lagu ni la cara masaknya. 

Bahan bahan untuk masak lemak pucuk paku udang :

- Pucuk paku dua ikat
- Udang dalam 15 ekor
- 2 ekor ikan selayang
- Santan 
- Cili padi
- Bawang merah 5 biji
- Bawang putih 3 ulas
- Lada hitam
- Garam
- Gula 
- Penambah perasa

Cara Masak Lemak Pucuk Paku Udang 

- Mula mula sekali, rebus dua ekor ikan selayang. Setelah masak perisikan ikan dan ketepikan.
- Tumbuk lada hitam, bawang putih dan bawang merah. Tumbuk sekali dengan isi ikan selayang.
- Rebus dulu udang bagi turun air, nanti kalau terus masukkan udang kuah akan jadi cair. Siap rebus toskan udang dan ketepikan dulu.
- Masukkan bahan bahan tumbuk tadi bersama sedikit air ke dalam periuk dan gaul sekata. 
- Masukkan pucuk paku dan gaul lagi.
- Masukkan santan dan kacau selalu jangan bagi pecah minyak. 
- Siap sekata semua baru masukkan udang dan juga cili padi yang di potong halus. 
- Masukkan garam, gula dan juga penambah perisa kalau suka. Dah siap, alhamdulillah sedap dan menepati selera encik hubby dan anak anak. 

Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Masak Lemak Pucuk Paku Udang Viral, Makanan Viral, Makanan Sedap Malaysia, Makanan Kampung, Masakan Kampung, Makanan Tradisional, Resipi Masak Lemak Pucuk Paku Udang, Cara Masak Lemak Pucuk Paku Udang
Selain masak lemak pucuk paku udang, Lya ada jugak sediakan lauk lain.. Ikan selayang goreng, ayam panggang madu, ikan kering dan jugak budu. Memang sangkut habis laa duk layan makan tengahari tadi. Bertambah ler anak anak dan encik hubby makan. Alhamdulillah syukur dapat masak untuk anak anak. 


Artikel Menarik yang Lain

8 Sahabat Setia

  1. sedapnye nampak... Lepas pantang nk try buat la..

    ReplyDelete
  2. Enak sungguh sajian kekya masak, kegemaran juju sangat ni kekya...alahaiii rasa terus nak cari pucuk paku sama udang la minggu ni...terliur sgt dah haha

    ReplyDelete
  3. Bila Ty lik Penang nk suh mummy masak la.. Hee

    ReplyDelete
  4. Sedapnya Lya.. kalau masak macam nie bertambah makan kan..

    ReplyDelete
  5. Sedapnya kekya , paku pakis td b beli barang dapur tp lupa pula nak amik adoiii

    ReplyDelete
  6. Mmg sedap..lagi2 ada sambal belacan.. memikat selera..

    ReplyDelete
  7. ya Allah, lama tak makan menu nii. terliur tengok

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.