Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman

December 21, 2016

Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman |  Hari Jumaat lepas En Hubby ajak Lya dan anak anak daki bukit.Mula mula terkejut jugak la sebab dah lama tak main panjat panjat bukit,tetiba ajak panjat bukit.Akif dengan abang Iman memang suka la buat aktiviti gini.Tambah tambah bila ada Abang Ngah (anak sedara) sekali,memang sekepala la jawapnya.

Ok,nak dijadikan cerita kami tiba kat sana jam 7.30,intai punya ntai jenguk punya jenguk takde orang pon lagi duk panjat bukit.Ada ke orang arini ? .. Takkan la kami anak beranak jer nak panjat naik ke atas sana..Takut la jugak kalau takde orang.Makanya kami tunggu sekejap kat bawah bukit sambil layan makan Cek Mek Molek dan jugak Kuih Cara.Dekat dekat jam 7.45 pagi barula nampak kelibat orang..Makanya kami pon turut serta anak beranak naik sekali..

Masa naik dan panjat anak anak tangga yang tinggi tinggi tu,rasa semacam jer,rasa lenguh jer lutut belakang pon rasa tak berapa selesa.Ya laa nak langkah satu tangga ke satu tangga..Huhuhu cam seksa la jugak rasa kaki nak tercabut..Last last sampai jugak kat tangga paling atas.Nak tau tak tangga ke berapa paling atas ? Tangga ke 450 huhuhuhu..Berjaya jugak panjat hingga ke anak tangga ke 450.Alhamdulillah rehat dulu sebelum sambung naik ke atas sana..Tapi kali ni dah takde tangga dah,ikut jer jalan yang di petakan kat atas sana..

Tempat tempat yang patut korang lawati kata atas Bukit mak Dayang,antaranya ialah :-
  • Matahari Terbit - kalau nak tengok matahari terbit  boleh pergi awal pagi 
  • Matahari Terbenam - kalau nak tengok matahari terbenamboleh pergi  petang 
  • Air Terjun Mini 
  • Tembok Mini 
  • Telaga Tahun Ratusan 
  • Mak Dayang 
  • Rumah D'Kramat

Bukit Mak Dayang,ni dia punya ketinggian kira kira 1000 meter.Tinggi jugak laa bagi aku yang tak berapa nak ada tenaga ni.Huhuhu jenuh jugak la duk cari tenaga nak sampai kat puncak.Pernah rasa nak give up nak turun jer tapi En Hubby cakap kuatkan semangat sikit jer lagi sikit jer lagi..Paling last nak dekat dah sampai ke puncak,aku dah takde tenaga dah,mata pon nampak cam hitam hitam jer kat depan,kepala dah pusing 360 darjah daa masa tu..Sempat lagi aku cakap ngan En Hubby, "naper rasa camni ya,cam nak pengsan jer ni,gelap dah pandangan.Mujur gak laa aku sempat duduk dan En hubby bagi ruang udara dengan kipas guna tuala..Selamat la tak pengsan kat atas bukit tu..kalau tak nanya laa nak bawak turun huaaaaaa...Aku ingat memang tanak naik dah sampai puncak,bagi En Hubby jer naik..tapi bila tengok Akif dengan Iman punya semangat dan kata kata semangat En Hubby,aku gagahkan diri jugak naik sampai ke puncak..Yeayyyy berjaya jugak aku akhirnya..Alhamdulillah syukur syukur Ya Allah..


Hiking Time ! Bukit Mak Dayang Kemaman , Terengganu 





Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Ni baru separuh jalan,sempat lagi la duk layan posing bergambar..Mood bebak lagi takde masalah apa apa lagi masa ni..

Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Diaorang ni relaks semacam..Ntah mana datang tenaga ntah,relaks campur santai jer..Cam bukan panjat bukit..cam g jejalan kat Mall jer aku tengok dia punya steady tu ..


Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Ha aa masa ni dah dekat nak sampai kat puncak...Nampak ada penat sikit dah masa ni..Tapi maintain jer,tak macam aku,termengah mengah dah tahan napassss..


Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Budak ni memang tak reti penat..Dia jalan jalan jalan jalan jer..Kalau tak panggil suruh berenti memang tak berenti la dia...Semangat betul sampaikan nak mendaki yang curam curam tu dia nak layan sendiri,aku pulak takut walaupun ada tali tersedia kat situ..Dia berani sangat laaaa..


Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Ni masaturun..Puas hati sangat tu sebab dapat tawan puncak Bukit Mak Dayang...Akhirnya selamat jugak kami turun semula kat bawah ni..Posing sat naaaa..


Mendaki Bukit Mak Dayang Kemaman ,Jumlah Anak Tangga Bukit Mak Dayang , Bukit Mak Dayang Kemaman Terengganu , Hiking Bukit Mak Dayang Kemaman ,Lokasi Bukit Mak Dayang , Sejarah Bukit Mak Dayang , Tinggi Bukit Mak Dayang
Layan penat rehat dulu kat tangga sebelum turun...Aktiviti yang patut kami buat selalu sebabanak anak suka..Ni kakak insyirah tak join ni,kalau dia join tak tau la camne ...Nanti kami datang lagi bawak Kakak Insyirah sekali ..


Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 sang pencerita

  1. seronok riadah ngn kluarga =D
    sekali skla hiking mcm ni ok jgk kan.. kluar segala mak peluh =D

    ReplyDelete
  2. Sesekali dan mula-mula memang mengah..nanti kalau kerap akak mendaki...insyaAllah ok kak..

    ReplyDelete
  3. wahhh best aktiviti beriadah bersama keluarga

    ReplyDelete
  4. Reen bab mendaki ni.. Surrender dulu kak. Semput! 😂😂

    ReplyDelete
  5. salam akak. agak2 dalam berapa minit nak sampai peak?

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Terima Kasih Juga Kerana Sudi Tinggalkan Komen !!!!