Akif Ni Kan Baik Hati Sangat Laaa...

May 11, 2016

Hai korang..Ni Umi Akif nak bebel sikit kat sini..Di samping membebel nak tanya jugak laa kat mak mak ayah ayah yang ada kat sini pasal perihal dan gelagat anak anak,bila kawan guna alatan sekolah mereka.Adakah anak korang"tak kasi barang diaorang atau OK jer boleh jer....Guna jer kita kan kawan".. Atau adakah anak korang di buli oleh kawan kawan diaorang kalau tak bagi pinjam alatan sekolah kat kawan kawan...Meh ler kita berkongsi cerita..Nama pon mak ayah kan.Citer citer kat sekolah anak kena gak ambik tahu nak nak anak anak yang masih kecil macam Akif ni. Bukan apa mana laa tahu kot kot anak anak kita ni dibuli kat sekolah..



Ni haaa pensil warna Akif..Baru jer beli dua tiga hari yang lalu.Semalam bawak kesekolah..Tengahari bawak balik..masa duk ajar Akif buat kerja sekolah,aku terpandang laa kat pensil warna Akif ni haaa.Baru jer sehari bawak ke sekolah dah kontot daaa.Bila tanya apasal cepat sangat kontot..Akif cakap kawan kawan pinjam kawan kawan yang asah pensil warna Akif....Akif daaa cakap jangan jangan..Diaorang buat jugak.Huhu sedih pulak tengok airmuka dia masa duk bercerita..

Sebagai mak..Bukan nak kata laaa kan kan kan setiap kali Akif bawak pensil warna baru atau alatan sekolah yang baru naper eaaa kawan kawan suka sangat pinjam.Dah la pinjam buat pulak macam harta sendiri..Daa jadik tabiat ke apa..Kesian pulak dia duk pertahankan pensil warna dia..Last last orang ambik camtu jer..Nak cakap camne lagi takkan nak bagi penampar kot sorang sebijik jangan ambik hak saya..Budak budak ni kecik kecik dah pandai buli anak orang..ambik barang kawan walaupon kawan tak bagi..Mak ayah diaorang ni tak ajar ke camne ya..Atau mak ayah diaorang tak belikan alatan sekolah yang anak anak perlukan..sebab tu kot anak anak diaorang ni sesuka hati boleh rampas barang anak orang lain..

Pelik sungguh laaa rasa..Sepatutnya dalam zaman serba canggih ni mak ayah lebih prihatin bab anak anak..Ni tidak macam ambil mudah jer kan ..Ya laaa benda benda ni nampak cam remeh jer..Tapi kalau selalu sangat kena kat anak kita..Hati saper tak sakit..Sakit ooooo..Beli guna duit bukan guna daun kering..Patutnya kena fikir laa..Anak anak yang takde alatan sekolah mak ayah diaorang alert laa sikit..Tolongla beli jangan sampai anak anak korang sesuka hati ambik barang anak anak orang lain..Masing masing ada tanggungjawap bukan sekadar hantar anak anak ke sekolah jer..Ambik perhatian jugak bab bab kelengkapan sekolah anak anak..





Satu lagi nak citer..Masa nak balik sekolah semalam..kawan kawan siap sorokkan pensil warna Akif..Sampai camtu sekali diaorang ni buli anak akuuuu huhuhu..Nasib baik laa jumpa pensil warna tu.Kalau tak jumpa mesti meraung laaa jawapnya.Tak paham betul laa ngan peel perangai budak budak zaman sekarang..Kecik kecik lagi tuuu baru tahun satu dah pandai buli kawan kawan..Akif ni kan baik hati sangat gamaknya..sebab tu la kawan kawan suka sangat pinjam barang barang dia pastu buat cam harta sendiri pastu buli dia.

Huhuhu..agak agak lepas ni kena g kat sekolah gamaknya kena jumpa bebudak tu pastu bagi WARNING.Boleh ke lagu tuuu..Baru laa diaorang takut sikit kot bila tengok kita datang..Kena fikir alternatif lain gak ni agar Akif tak kena buli dek kawan kawan lagi.Sesekali jangan baik hati sangat nak oii..Kena keras hati jugak..Kena buat derk jugak baru orang takut kita...Tak gitu..


Artikel Menarik yang Lain

14 sang pencerita

  1. sy pn ada mslh yg sama...masa mula2 hantar anak2 pergi sekolah, mereka berdua sekolah tabika dalam kelas yg sama cuma umur shj berbeza...yg abg 5 thn, adik 4 thn...tapi, si abg lebih pandai jaga barang2 die...yg adik ni hari2 ade je brg yg hilang...pensel la, kaler la...haritu sy baru beli pensil kaler yg pjg sikit sbb sblum ni yg pendek tp cpt benor habis huhu...baru je beli ni, baru 2,3 hari pakai...dah hilang satu set...bila ditanya, dia bgtau kawan dia yg ambil...esoknya suruh dia ambil balik tp mmg xdpt le...dah bende tu x dibawak ke sekolah...

    sy mengadu la dgn cikgu...akhirnya, cikgu kelas dorang buat alternatif beli pensel, sharpener, pemadam dgn pensil kaler tp benda tu hnya boleh digunakan di sekolah shj x boleh bawak balik...sy pn slps tu sy dah x bekalkan lagi bawa pensil, pemadam dan kaler...aman sikit...mmg btul la...kite beli pakai duit kot...org lain senang2 je ambil...kalo setakat sekali dua tu masih bleh sabar lg...ni dah berkali2...dah tu anak pn selalu sebut nama budak yg sama...mmg sakit hati kot...

    ReplyDelete
  2. huh..gans diana rashid punya idea..haha

    ReplyDelete
  3. hmm lisa dah plan.. sapa buli anak lisa nti.. lisa pi lempang budak tu .. ehh tk lempang la.. rotankan je . ahahahaha ganas tak

    ReplyDelete
  4. realiti persekitaran sekarang ni memang mencabar Lya,anak buah kak anabaru enam tahun tadika, balik pensil kena asah depan belakang sampai kontot, menagis balik mengadu,kawan buat.. sedih je kak ana baca wassup maknya bila tunjuk gambar pensil semua jadi macam tu, buka satu dua semua Lya.. didikan awalni dari rumah..ada ibu bapayang tak ambil berat nak didik anak2 dari rumah tu yang jadi camtu...adoi membebel lak kat sini hihi..rindu lya laa:(

    ReplyDelete
  5. aloh siannya..
    xpe pensil warna bolh beli lagi... cuma takut budak2 buli yg pelik2 tu..
    kita x nak anak kita jd pembuli & mangsa buli..

    ReplyDelete
  6. dulu utk subjek pendidikan seni saya memang tak berapa nak ada kaler2 dan alat2 lain, pastu malas pulak nak bgtahu mak ayah cikgu nak itu ini sbb taknak bebankan parents, pinjam kawan pun tak suka,so setiap kali waktu pendidikan seni mesti kena denda.

    ReplyDelete
  7. salam , mungkin akiif punya banyak banyak warna so budak budak geram lah, yelah buakn semua mampu beli hak kaler banyak banyak tu kan . heheh pendapat je

    ReplyDelete
  8. Sama juga dengan anak saya. Sekarang buat syarat kat anak2... guna selagi ada. Untuk exam baru guna yang baru. hihi

    ReplyDelete
  9. akak belikan je pensil warna yg pendek2 tu. senang. tak sakit hati sangat. haha

    ReplyDelete
  10. Baguih Akif seorang yang pemurah. Terapkan nilai-nilai murni kpd anak-anak.

    ReplyDelete
  11. Mungkin kena campur tgn dari cikgu...mohon pertolongan dari cikgu.

    ReplyDelete
  12. aduhaiii..baiknya akif..sian pulak kite nengok nye..

    ReplyDelete
  13. hi salam kenalan.ank sy 1st year skolah thn ni.samalah masalah kwn2 mengerjakan colour ank.sakit hati pulak bila ank kata 'kwn tu ada kaler sendiri tp dia simpan dia punya.' silap sy jugak la sbb belikan colour yg besar.so skrg ni sy beli yg kecik dan pendek tu je.etlis bila hilang tak rasa terkilan sgt.anyway akif handsome lah! lesung pipit kemain mahal tu

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.