Agar Agar Jagung Sedap Dan Lazat

May 25, 2016

Agar agar jagung sedap dan lazat.Ok nak jadi cerita camne boleh ada rasa nak buat agar agar jagung ni..Minggu lepas aku satu family ke Kota Bharu,sedara mara belah sana bagi banyak jagung..Bila daa banyak tak tau laa nak makan lagu mana selain rebus dan buat bubur jagung..Duk pikir pikir nak buat apa..apakata buat agar agar jagung sebab ada agar agar agar tali satu plastik kat dalam kabinet dapur yang belum digunakan lagi..Molek benar laaa kalau buat agar agar jagung..Makanya semalam aku rebus jagung..Sebelum rebus sagat sagat dulu jagung tu..senang nak masak bila rebus biji biji jagung je..Lagipon nak masukkan dalam agar agar nanti bukan nak makan camtu jer...Makanya bermula laa operasi merebus biji jagung untuk buat agar agar jagung sedap dan lazat.Tapi step by step takde gambar okey..Aku lupa plak nak ambik gambar memalam buta huhu..Gambar daa siap comel lote jer aku sempat ambik..

Resepi Agar Agar Jagung


Baham bahan :

- Agar agar tali (20gram)
- Setengah tin susu pekat 
- Biji jagung yang telah di rebus
- Gula
- Pewarna perisa jagung jenama ikut suka laa nak guna jenama apa janji perisa jagung okey..

Ok daa tahu bahan bahan dia kan..Kita mulakan operasi..Nak bagitahu aku masak agar agar jagung ni tengah malam tadi..Nak buat siang sibuk sangat..kesibukan melanda..malam jer tak sibuk mana..Jadi tengah malam aku panaskan dapur buat agar agar jagung ni..Semangat tak..semangat tak..mau tak semangat..tetengah malam weyy..time tu juran juran aku dah beradu dan lena di ulit mimpi indah daaaa..

Ok dah laa merapu rapu..sambung cara nak masak agar agar jagung ala Lya..Hehehe ala ala Chef Lya laa kekonon..Chef sangattttt ..


Cara Masak Agar Agar Jagung 


- Mula mula masukkan 4 cawan air ke dalam periuk dan masukkan sekali agar agar tali.

- Panaskan periuk dan tunggu agar agar hancur sepenuhnya.

- Bila agar agar dah hancur masukkan gula dan jugak susu pekat..Aku letak gula dalam 3 ke 4 sudu dan setengah tin susu pekat.
Kalau rasa nak manis lagi boleh letak ikut sukatan yang korang suka.

- Ok pastu masukkan pewarna perisa jagung..Ikut sukatan jangan terlebih warna pulak..tak cantik jadinya bila terlebih warna..

- Kacau sebati semua bahan bahan tadi.
Agak agak dah masak sepenuhnya tutup api..Sejukkan seketika pastu masukkan kat dalam bekas..Tunggu sejuk baru masukkan kat peti ais..Dah keras dan ada rupabentuk agar agar boleh laa makan..

Ni dia selepas siap masuk kat dalam tupperware...

Resepi Agar Agar Jagung , Resepi Agar Agar Sedap Dan Lazat , Resepi Agar Agar Mudah Dan Senang , Resepi Agar Agar , Gambar Agar Agar Jagung , Agar Agar Jagung Paling Sedap Dan Lazat , Cara Mudah Buat Agar Agar
Ni dah siap sepenuhnya..Bawak kuar dari peti ais terus makan..Yummy dapnyer..

Ok daa siap satu resepi untuk entri kali ni..
Resepi senang mudah dan cukup simple untuk disediakan..Agar agar jagung sedap dan lazat.Apa tunggu lagi pergilaa beli bahan bahan pastu buat laa tak kan nak tengok jer...Selamat mencuba korang..Kalau sedap bagitau ya..kalau tak sedap..buat buat senyap daaa laaa..Terima kasih sudi singgah blog akif imtiyaz....

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 sang pencerita

  1. Nmpk myelerakn sungguh nyum nyum

    ReplyDelete
  2. salam , lama dah tak makan agar agar

    ReplyDelete
  3. jagung ni masak la apa pun sedap dia pehhhh! Mengancam pulak agar2 tu :')

    ReplyDelete
  4. warna kuning tu memang menyelerakan la kak.. selalu duk makan bubur jagung jer..

    ReplyDelete
  5. fuh nampak sedap kak julia

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Terima Kasih Juga Kerana Sudi Tinggalkan Komen !!!!