❤ Tahu Tak Kegunaan Tali Kasut ❤

February 06, 2015

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Jumaat Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua...


Kegunaan Tali Kasut


Tali kasut adalah sesuatu yang sangat berguna.Boleh tak korang cuba bayangkan kasut tanpa
tali kasut ? Bagaimana kasut akan terus melekat pada kaki kita tanpa tali kasut.Kalau kasut tak bertali tu,lain citer OK.Sekarang ni Lya nak citer kalau tali kasut takde untuk kasut yang memang guna tali.Agak2 selesa tak kalau kasut yang memang bertali tetiba takde tali.Camner ya nak pakai.Kat atas sana Lya ada bagi beberapa cara untuk korang belajar ikat tali kasut.Ha aaa macam2 cara ada.Nak buat macam mana buat jer.Simpul jer la macam mananak simpul janji menjadi..Selamat memeningkan kepala untuk belajar ikat tali kasut ya.Hehehee..

Ok dah abih bab cara ikat tali kasut..Selain ikat kat kasut sahabat tahu tak tali kasut ni boleh guna untuk apa lagi??? Saper tahu saper tahu.Tak tahu meh sini Lya nak citer...


Meredakan Muntah

Kalau yang Lya ingat la kan masa kecik2 dulu kan kan kan,kalau Lya atau adik beradik atau sepupu sepapat yang mengalami muntah berterusan,nenek kitaorang dulu akan ikatkan tali kasut kat leher.Ikat bukan ikat macam menjerut leher tu,tapi ikat sekadar letak kat tekak macam kita pakai rantai tuu.Ada ruang untuk tali tu bergerak bukan ikat kemas kat tekak tu.Bila nenek dah ikat tali kasut tu kat leher tetiba la pulak automatik la tak muntah lagi.Ntah apa sebab la tali kasut tu boleh hentikan kita muntah sampai ke sudah Lya memang tak tahu.Hingga kini Lya masih tertanya2 jugak la apa motif orang tua2 dulu gunakan tali kasut untuk ikat kat leher sebab tak nak bagi muntah berterusan.Conpiuzzzz kejap.Mana ntah diaorang dapat petua tu.Pening jap kalau fikir.Jadi Lya bagi korang pulak la tolong fikir.


Membuat Gelang

Tali kasut juga boleh digunakan untuk buat gelang macam kat atas tu.Anda boleh membuat gelang tali kasut dengan menganyam tali berwarna bersama-sama atau berbeza dan membuat corak.Anda juga boleh jalin objek lain seperti manik untuk menyerikan lagi gelang tali kasut.


Membuat Rantai Kunci

Tali kasut ni kan memang mudah kalau kita jalin dalam membentuk corak menarik untuk buat satu rantai kunci.Macam2 bentuk la kita boleh jalin untuk buat rantai kunci yang cantik.Kalau pandai boleh la beli banyak2 tali kasut pastu anyam macam2 bentuk.Boleh jual jugak la untuk dutpoket hehehe.Tu kalau korang kreatif laaa..


Di Pakai Sebagai Tali Pinggang

Untuk tali kasut yang panjang,korang boleh juga gunakan sebagai tali pinggang.Kalau dah terdesak sangat kan kan kan boleh jer guna tali kasut untuk ikat seluar dari terlondeh.Ni untuk kes2 tertentu jer laa..Mana la tahu kot2 tetiba nanti tali pinggang hilang ke,mana la tahu ...Boleh la cuba guna tali kasut jadikan tali pinggang okey..


Okey.Dah abih dah citer tali kasut.Sekarang masa nak berehat.Hari ni satu entri ni jer laa yang dapat Lya taip.Tekak ni tersalah urat dari pagi tadi lagi huhuhuhu...Selamat malam semua ..

Happy Blogging ❤❤

Artikel Menarik yang Lain

21 sang pencerita

  1. meredakan muntah. hahaha baru tahuu :)

    ReplyDelete
  2. yang meredakan muntah n gelang tu selalu buat.. tapi tali pinggang dok penah dengar lagi..hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu tu kalau tali kasut hg panjang blh la guna hehehe

      Delete
  3. Huwaaa ni dok rasa mcm nak muntah. Mana nak cekau tali kasut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muntah ..hehehe g ler cari tali kasut DaddyG tuuu

      Delete
  4. Kena try ni kalau muntah berterusan....

    ReplyDelete
  5. Dulu dulu kalau orang demam, orang orang tua akan ikat tali kasut kat leher dengan kulit kerang. Kira macam rantai la Kak.Lya. Haha. Ayat kak Lya kat atas tu macam pening sikit. Saya kena baca dua.kali baru paham. Huhu. Nice entry kak Lya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha pening ke..kuakuakua pusing dah kepala tgk ayat ...thanks MH

      Delete
  6. Lya suka juga pelbagaikn jns ikatan tali kasut ni..yg pelik2 hhaha

    ReplyDelete
  7. tali kasut kalau nk buat tali pinggang mmg xmuat la..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh jer ZF sbb skarang ni ada yag panjang bebenoo pon ada...

      Delete
  8. dah lama tak pakai kasut yang bertali..last pakai masa sekolah dulu la..
    pasal muntah tu saya pernah jugak dengar tapi tak pernah cuba pulak..dulu saya pun mabuk kereta jugak.tapi tak terpikir nak buat..hehhe

    ReplyDelete
  9. gambar atas tu biasa kawn-kawan yang rajin buat. yg bawah tu memang kreatif

    ReplyDelete
  10. Mmg macam2 kegunaannya.. paling seronok bla tengok ia dpt dipelbagaikan jadi aksesori yg menarik utk dipakai... :)

    ReplyDelete
  11. wahhh cantiklah design ikat tali kasut ni...
    kreatif sgt , boleh cuba

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.