❤ Jangan Sibuk Menilai Dosa Orang Lain ❤

February 08, 2015

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Ahad Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua...

Apabila ada dikalangan sahabat  kita yang post ilmu akhirat,tak kira la kat blog ke,kat fb ke,kat ig ke..janganlah kamu berkata ..

"Oh.. dia sendiri pun tak amalkan,ada hati nak tegur orang" atau..
"Oh..dia dulu pun mcm tu,nak tunjuk baik pulak sekarang.." atau..
"Oh.. dia pun tak tutup aurat,tak solat,ada hati nak ubah kan orang."

Janganlah kita tengok siapa yang menghantar..Tengoklah apa yang dia hantar.. 
Dia tak amalkan,kita amalkan..Dia tak nak jadi baik,kita jadilah baik ..,
Dia tak nak berubah,kita lah berubah.

Jangan sibuk menilai dosa orang lain..Dosa kita sendiri pun tidak tertanggung. Istiqomah dan muhasabah lah diri kita bersama2.Sama2 memperbaiki diri..InsyaAllah..

Salam hujung minggu sahabat ❤❤

Artikel Menarik yang Lain

24 sang pencerita

  1. betul2 skong sangat2, kan ada yang kata
    'apabila seseorang itu menyampaikan nasihat, pandanglah nasihat itu, bukan lah memandang siapa yang memberi nasihat itu'
    so, walaupun kita tahu penyampai tu macam mna, biarkan dia tp kita ambil nasihat yang dia kasi tu..
    ops..sorry terbebel panjang pula..hehe

    ReplyDelete
  2. setuju dengan kak lya. dari sibuk tengok orang lain baik tengok diri sendir dulu. kita pun tak tahu lagi pengakhiran kita ni macam mana

    ReplyDelete
  3. Btl tu kak, kita x da hak nak menilai org lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yupp..siapa kita nk menilai baik buruk orang..kita juga seorang hamba

      Delete
  4. Setuju sgt2.. berpesan2 kpd kebaikan tu perlu.. ia membantu kpd diri yg berpesan utk menjadi lebih baik juga.. tak semestinya dah baik baru nak berpesan2.. mmg tak jadi apa lah mcm tu. Tak perlulah nak menilai macam tuhan pulak... astagfirullah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu KK..kdg2 pemikiran org lain tk sama ngan kita..apa yg kita buat ada jer salah dimata org lain..kdg2 terfikir jugak..buat baik org kata.. buat jahat lagiii laaa..tu laaa tak perlu la kita nk menilai mcm kita ni tahu serba serbi..thanks KK.

      Delete
  5. Jika ianya sesuatu yg baik...sampaikanlah. Yg penting ikhlas...
    Jgn peduli penilaian orang tapi peduli penilaian Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu BM..kekadang klau kita duk layan sgt apa kata org ..semua benda tak menjadi

      Delete
  6. setuju sgt2... sebelum tengok org.. tgk dulu diri kita nie.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa..sbb kita pon bkn insan yg sempurna..sama2 memperbaiki diri

      Delete
  7. setuju dengan Lya..dia tak amalkan kita amalkan...tepat buat apa nak tengok orang lain..kita paptut muhasabah diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu cikgu etuza..sama2 kita muhasabah diri

      Delete
  8. Jadi mcm sibok hal org dah...baik sibok2 hal sendiri dulu kan...cukupkan mana yg kurang...

    ReplyDelete
  9. betul tu Kak Lya.. hahah ramai je orang cemni.. ssuka hati nak men 'neraka' kan orang..

    ReplyDelete
  10. Ambil yang positif dari apa yang disampaikan tu kan :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.