♥ Ayat Ganu - Dok Au..Dok Au..♥

February 17, 2015

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Selasa Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat...


Uniknya ayat orang Negeri Terengganu.Pelbagai sebutan ayat yang keluar tapi mempunyai satu maksud yang sama..Sebut la berkali kali pon.Maksudnya tetap sama.Unik kan ayat orang Ganu..Jangan tak tahu,Lya orang Ganu gok,duduk jer kat Kuantan tapi asal Ganu.

Meh belajar ayat Ganu sikit gok...

Dok au BENDE
Dok au PALE EKOR
Dok au KALLER
Dok au GOP
Dok au STABOK
Dok au STARAM BAROH 

Hakikatnya nak cakap TAK TAHU jer.Tapi segala jenis TAK TAHU yang keluar.Habis suku sakat TAK TAHU keluar semua sekali..

Unik kan ayat Ganu???.Unik sungguh bila banyak ayat tapi hanya ada satu maksud.Inilah ayat Ganu yang mempunyai keunikan tersendiri.Ambe Anok Teganu.Teganu kite.Tempat cantik budaya menarik.InsyaAllah orangnya pon baik baik.Na na na na na na na na Ganu kite..


Artikel Menarik yang Lain

23 sang pencerita

  1. Replies
    1. Hahaha ewan lama ni dok au ehhh..hehehe

      Delete
  2. unik sungguh ni. setiap negeri ada dilek masing masing kann ^^

    ReplyDelete
  3. nasib kawe pehe jugok..dok au dok au pung pehe kawe..hehe peham x? :D

    ReplyDelete
  4. Hahhaahha dulu ade member laki, die punye loghat terengganu pekat gile sampai tak faham. ade jugak die sebut dok au dok au

    ReplyDelete
  5. Kak lya apa benda pula tu..hih..
    Cik akak nak sebut harap je menjadi..tapi tak menjadi upanya..hahaha

    ReplyDelete
  6. Hahaha. Teringat pula kat member dari Terengganu. Memang pekat gila accent dia sampai kadang-kadang tak faham. Yang penting, orangnya cukup baik dan sopan.

    ReplyDelete
  7. adesh..terus fiza tak faham ni kak..=__='

    ReplyDelete
  8. ambe au doh ning maksud deme...hahah.. adoii poning den nak sebut.. ganu kiteee

    ReplyDelete
  9. kihkih...Sla tag lya tau...http://www.kisahpondokkecil.com/2015/02/mini-ga-by-nina-anies.html

    ReplyDelete
  10. Salah satu keistimewaan bahasa Terengganu... Ganu Kite!!!.. :)

    ReplyDelete
  11. jauh beno bunyi dari perkataan melayu ... saya mmg krg faham . klu kena kutuk pun senyum saja lah ... heheheee

    ReplyDelete
  12. hehe... pahang gak ler sikit2///

    ReplyDelete
  13. yap, ni salah satu keunikan terengganu. hehe.. Ambe Anok Tranung gop ^^

    ReplyDelete
  14. kak ana Ganu tak berapa nak pahe' tapi setiap dialek daerah ada keistimewaannya yang tersendiri :)

    ReplyDelete
  15. dulu ayu memang payah sangat nak faham and ikot loghat pantai timur ni,,
    tapi sekarang
    heheheh

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen ..