❤ Bila Musim Hujan Melanda ❤

November 18, 2014

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Selasa Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


Musim hujan dah datang ..Musim hujan dah datang ...Sekarang ni kat Kuantan ni kan hari2 hujan turun...Bila basuh kain baju memang susah nak kering..Kat luar ampaian penuh kat dalam rumah pon penuh..Bila dah penuh Lya pon dah naik pening nak letak kat mana lagi laaa kain baju yang dah siap basuh..

Sekarang,basuh baju jemur bawah kipas ..Kalau tak camne nak kasi kering.Makin berlambak2 la jawapnya kain baju basah..Ya laaa hari2 kita duk tukar kain baju berlainan maka hari2 jugak la kena basuh kain baju.Lya punya kain baju kat ampaian luar dah berindih tindan dah sebab takde tempat nak jemur.Yang separuh kering bawak masuk dalam rumah jemur bawah kipas..Tu pon tak cukup ruang nak menjemur..

Kalau hujan berterusan camni mahu gamaknya kain baju ni lagi bertambah2 kat luar tu...Hujan pulak tak henti2 dari pagi sampai ke malam..Dari malam sampai ke pagi ..Kalaulah ada satu hari panas boleh la jugak Lya keringkan kain baju...

Ni pulak bab anak2..Hari2 kena basuh kasut sebab bila pergi sekolah jer kasut terselam dalam air kerana kawasan sekolah dah naik air.Nak tukar2 kasut camner kasut susah nak kering.Jemur kasut kat bawah kipas hari2.Kalau tak camne la kasut nak kering.Hari ni pakai hari ni jugak basuh sebab takut nak pakai lagi tak sempat kering.Baju sekolah jangan cakap la.Bila balik sekolah jer basah lenjun dibuatnya.
Terketar2 sebab dah kena air hujan kat sekolah.Sekali tengok kesian kat anak2.Ya laaa kan dah basah lenjun camtu tak ke boleh bawak penyakit kalau hari2 camtu..Mudah la kena demam..Tapi nak buat camne sabar jer la untuk sehari dua lagi..Lepas ni sekolah dah BERCUTI takde la nak risau lagi..

Untuk sahabat2 Lya ,Hati2 ya di musim hujan ni ..Banyak yang boleh membahayakan kita di musim hujan ini..Jaga anak2 baik2.. Jaga diri baik2 dan jangan lupa selalu dengar atau tengok info mengenai banjir..Ini untuk kemudahan kita juga di kemudian hari..Pantau kat mana anak kita berada di musim hujan ..

Ok Setakat ni dulu untuk hari ini ..Jaga diri ya Sahabat !!!
Happy Blogging ❤❤

Artikel Menarik yang Lain

26 sang pencerita

  1. Betul tu..anak2 ni pantang bila ramai dgn kawan..yg ak pernah dibuat pun dia buat..so best thing male sure anak2 berada ditempat yg kita tahu..under jagaan..

    ReplyDelete
  2. Betul2.....
    Baju makin tak kering bertimbun...
    Tapi sejuk jee manjang ...tu yang syok..hehe

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum lya...betul tu kalau dah hari2 hujan mmg susah baju nak kering diampaian...kena letak bawah kipas jer la...

    ReplyDelete
  4. hujan menyebabkan air sungai melimpah..lalu banjir...

    ReplyDelete
  5. haishh betul tu kak lya.. bab kain baju memang pening..haha.. kat tempat anis nie hujan jugak.. mendung2 sikit pon jemur kat luar gak..kasi angin2 lalu..hihi.. sabo je la..

    ReplyDelete
  6. Hmm... Apa boleh buat... Semuanya atas kehendak Dia..

    ReplyDelete
  7. Asalam Lya...berdoalah padaNya kala hujan, minta lah agar diselamatkan dari keadaan yang kita khuatiri. InshaAllah . Hujan itu rahmat kita kena bersyukur, tapi bila hujan tak henti2 kita wajib berdoa meminta padaNya apa juga kebaikan...banyakkan sabar ya

    ReplyDelete
  8. Kat cne semporna panas terik yg amat, mcm ikan kering klau bejemur hihi..bykkn sbr ya kak

    ReplyDelete
  9. sama la..kat sini pun hujan je..mujur la hujan petng..pagi tak hujan tak de masalah anak nak ke sekolah..

    ReplyDelete
  10. Bila hujan.. SEJUKKKKK....!!!!! Berselimut sgt la seronok .Lagi2 di pagi hari2 bekerja. HEAVEN...

    ReplyDelete
  11. Musim hujan ni nyaman & menyejukkan.. kdg2 boleh menjadikan kita malas hehee. Apa pun, semoga hujan tahun ini tidak membawa sebarang bencana buruk buat kita semua... aamiin. Hujan rahmat rezeki Allah swt...

    ReplyDelete
  12. dulu masa sy sekolah..time hujan kasut mmg basah..balik sekolah terus letak belakang peti ais...esok dh kering balik...nk tukar2 kasut mmg xleh coz de sepasang tu jerr...hiiihihihi

    ReplyDelete
  13. musim hujan camni sidai kat berandar rumah je la jwabnya

    ReplyDelete
  14. samalah kak dekt johor hujan gak tpy tak menentu hujannya dan alhamdulilah pagi tu masa ayie otw nak peg mgjr tak hujan.. klo hujan mc lah jawabnya sebb ayie peg mgjr nek motor je.. hehe btw, tinggl 3 ari shje kan anak2 akk tu sek.. dah nak tmt pon cuti persekolahan nie kak

    ReplyDelete
  15. Yg penting time hujan ni kena jg kesihatan.hehehe.follow sini....

    ReplyDelete
  16. lya hati2 yer musim hujan ni...anak2 pon kena awasi selalu...main air hujan memang seronok, tapi hati2 lah yer...

    ReplyDelete
  17. Betul juga tu..hujan ni buat nk tidur dan cepat lapar. Sis,jom join segmen kathy ye?

    ReplyDelete
  18. hujan adalah rahmat, .. biasalah jika hujan semua aktiviti tergendala.. namun, mama bersyukur dengan hujan..
    Mama Niza

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah , walaupun di sini setiap hari hujan , tapi panas tetap ada wpun sekejap . sabarlah . sat gi pun dah nak cuti sekolah ...

    ReplyDelete
  20. Saya terpaksa beli mesin pengering.
    Tapi, kena ada cara/tips....
    Kalau x, mlambung bil letrik.

    ReplyDelete
  21. Musim hujan ni kena jaga kesihatan dan keselamatan..

    ReplyDelete
  22. kene fikirkan untuk beli mesin dryer..

    ReplyDelete
  23. Insyaallah semoga banjir di pantai timur semakin beransur pulih.

    comel danbo

    ReplyDelete
  24. Ritu balik dr hospital hujan xhenti.. tp mgu ni on off je.. kjp hujan kejap panas...

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.