❤ Dadih Jagung Manis Untuk Anak Anak .. ❤

October 23, 2014

Salam Ukhuwah Fillah...
Selamat Tengah Hari  Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...


Semalam punya citer .. Semalam dalam duk buat epal asam boi sempat buat dadih jagung manis sekali untuk anak2..Kebetulan masa ke pasaraya ada dadih perisa jagung..Baru2 ni dah pergi ta[i takde yang perisa jagung.Bila dah ada terus jer beli..Beli jagung manis dan jugak krimer sejat F&N sekali ...Bila dah ada bahan nak buat bila2 pon takde hal la kan sebab bahan2 dah ader ..

Ketiga2 anak Lya memang penggemar dadih..Nak nak yang kecik tu selalu sangat beli dadih dekat sekolah dengan Ustazah PASTI .. Selalu jugak bawak balik kat rumah kalau tak sempat makan kat sekolah..


Nak buat dadih ni senang jer..Resipi dia dah ada kat plastik dadih tu ..Tinggal ikut jer step yang di beri kat plastik ..Ok ni bekas untuk letak dadih yang dah siap nanti..Lama tak guna kena la basuh bersih2 ..Sebelum dadih masak kita basuh bekas dulu...Bekas pon dah tinggal sikit sebab anak2 ambik buat main ..


Ha aa dadih pon dah masak kejap jer tak lama ... Ni dia rupa bentuk dadih yang telah siap Lya masak..Dah siap masak masukkan dalam bekas besar sekejap..Jangan lama2 takut mengeras pulak tak sempat nak letak dalam acuan nanti ..Ni sikit jer ni ada lagi kat dalam periuk yang belum masuk bekas ..


Ok ni dia dadih jagung manis yang telah siap masuk bekas...Nampak tak tu tu tu banyak betul jagung..Kalau beli mana ada letak jagung bagai ..Tapi bila kita buat sendiri letak la sebanyak manapon kita suka..Semalam masa tengah buat anak2 Lya tolong jugak..Tolong makan jagung manis ...


Bila dah sejuk siikit baru la tutup bekas tu ya ..Jangan tutup masa tengah panas lagi ..Tunggu sampai dadih sejuk dulu barula ditutup ok ..


Bila dah sejuk baru la boleh masuk kat peti ais ...Ni dia dah masuk kat peti ais..Tengah hari nanti anak2 balik sekolah dah boleh makan dahhh .. !!!  Semalam Akif ada cakap nanti balik sekolah Akif la orang pertama yang makan dadih Umi ni..Hehehe pertama la sangattt..Semalam Umi ngan abah dah ngap dua bekas la Akif heheheheehe .. Sedapp tau cubala buat ...Ni resipinyerr ...Jom cuba !!!

Resipi Dadih Jagung Manis 

Bahan-bahan :
1) Serbuk dadih
2) Susu isian sejat F&N @ lain2 
3) Gula (100 gram)
3) Air (3000 ml)

Cara-caranya : 
1 ) Didihkan air 
2) Masukkan gula bersama dengan susu isian sejat F&N.Tunggu hingga mendidih.
2) Setelah mendidih,tutup api dan seterusnya masukkan serbuk dadih secara perlahan2 sambil mengacaunya.Kalau tak kacau nanti berketul2 la pulak dadih tu ..
3) Kacau selama 5 minit (dalam keadaan api dapur telah ditutup)..Masukkan sekali jagung manis dan tunggu tuangkan ke dalam acuan serta biarkan seketika untuk disejukkan.
4) Dah sejuk masukkan dalam peti ais.Sedap di makan bila dah sejuk.


Selamat Mencuba !!!!!!!!

Artikel Menarik yang Lain

37 sang pencerita

  1. dadih makan sejuk2 memang sedap kan?...wah, meriah betul dengan jagung manis...sedap ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila buat sendiri blh la letak apa yang kita suka kan mama amir

      Delete
  2. terbaik kak lya. nampak yummy....
    untung anak-anak kak lya...

    ReplyDelete
  3. dapnye... pos la cni sket k lya... muahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sue kalau Kak Lya pos dah basi la baru sampai hahaha

      Delete
  4. sedapnya siap ada jagung lagi dadih kak lya

    ReplyDelete
  5. wahh meriahnya bekas kaler2 tu..cute je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai Mama Mursyid suka ngan bekas tu pulak dahhh hahaha ..Meriah ker

      Delete
  6. assalamualaikum lya..sedap ni mkn buat pencuci mulutkn...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam Mama..Sedapp Mama buatkan utk Awisy hokeyy Mama

      Delete
  7. Salam singgah sini sis..sedapnya sis...Diana pun suka makan dadih,semua perisa Diana suka...hehe..

    ReplyDelete
  8. naaakkkk buat la.. hahahah... kak lya nie suke up resepi kat blog.. semua sedap2.. yummy.. nak cari bahan nak buat..hikhik.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai biasa2 jer tu Aniss hehehe ..Ok buat jgn tak buat

      Delete
  9. OK Kak nnt ujung minggu ni nak wat projek pudding hhee

    ReplyDelete
  10. asalam Lya tak hantak ke Etuza hehehehe...

    ReplyDelete
  11. Ehh lame plak xmkn dadih.. asben tak suke sgt.. dulu mase study rajin buat sbb ramai yg nk mkn... hukhukhuk dapnye

    ReplyDelete
  12. dalam banyak2 dadih saya cuma makan dadih jagung je..yang lain tu rasa sikit2 boleh la..tapi kalau dadih rasa jagung memang makan sampai kenyang la..eheheh

    ReplyDelete
  13. Selalu buat bila kat rumah. Senang ja kan. :)

    ReplyDelete
  14. Fuhh sedapnya ni.. makan mlm2 mcm ni sambil blogwalking pun seronok ni.. :D

    ReplyDelete
  15. syioknya dadih jagung..... teringat mama sha... dia suka jugak buat dadih strawberry untuk kami adik beradik :)

    ReplyDelete
  16. Isi dalam bekas comel?
    Kalau.anak saya tgk, confirm suruh beli bekas camtu jugak.

    ReplyDelete
  17. Kak Lya, mintak izin copy! ^_^ leh buat. Hihi

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen ..