❤ Putu Bambu..Makan Sekali Pasti Nak Lagi ❤

September 30, 2014

Salam Ukhuwah Fillah...
Salam Selasa Sahabat...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ..


Taraaaa ...Pepagi lagi dah masukkan gambar Putu Bambu kat blog..Semalam pergi pasar malam,anak2 minta nak pergi ...Umi ngan abah ikutkan je ..Anak2 belum beli apa2 lagi Umi dah singgah kat tempat feberet Umi ngan abah.Yeyy gerai Putu Bambu bukak laaaa ..Nasib baik bukak semalam..Boleh la makan Putu Bambu..Ni kalau pergi lewat memang tak merasa la nak makan sebab selalunya Putu Bambu ni cepat betul habis..Putu Bambu antara makanan kesukaan Lya dan suami ..memang suka sangat2 la ..Dulu2 tak pernah beli pon kuih ni tapi bila dah start beli rasa pon sedap jer,sampai sekarang duk beli Putu Bambu..Tak sah la kalau pergi pasar malam tak beli ..Memang kena beliiiii !!!!


Putu Bambu ..tengok pada namanya pon dah cukup unik..Rasanya enak membuka selera,makan sekali pasti nak makan berkali2 la..Putu Bambu ni sebenarnya,ada yang panggil putu buluh ..Putu Bambu merupakan sejenis kuih yang diperbuat daripada tepung beras,yang berintikan 'nisan' atau Gula Melaka. Sebab apa pulak namanya Putu Bambu ..Haa mesti sahabat Lya nak tahu kan ?? Namanya Putu Bambu kerana semasa ia dikukus,ia diletak di dalam kelongsong yang diperbuat daripada buluh sebelum dikukus di atas kukusan khas.Selepas siap,ia akan diletakkan di atas kepingan kecil daun pisang atau plastik yang dialas dengan inti kelapa parut muda dan ditabur sedikit gula kat atas tu ..


Putu Bambu juga adalah sejenis kuih tradisional yang ada di jual kat pasar malam..Jadi kalau rasa nak makan Putu Bambu pergi jer cari kat pasar malam ..InsyaAllah ada..


Artikel Menarik yang Lain

30 Sahabat Setia

  1. Alahai kak mcm sdp. I lya x prnh mkn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedappp ni Lya ..kena makan ni hehehee

      Delete
  2. memang selalu beli kalau pergi pasar malam :)

    ReplyDelete
  3. sedap! suke sgt! :)

    http://cikanozzshoppe.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Terus SA teringin nak makan putu bambu..

    ReplyDelete
  5. Mmg sedap.. antara yg akan saya beli klu ke pasar malam.. :)

    ReplyDelete
  6. cik nor suka mkn putu piring..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lya tak berapa suka putu piring hehehe

      Delete
  7. mak kathy suka sangat kuih ni sis..

    ReplyDelete
  8. memang sedap.. lagi kalau panas.. ahad semlm baru beli.. sorang 1 bungkus mkan dgn mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ..memang sedapp masa tgh panas..

      Delete
  9. Tak pernah makan putu bambu ni...teringin juga nak merasanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diana ..blh cari kat pasar malam ..mmg sedapp

      Delete
  10. Tak pernah makan putu bambu ni...teringin juga nak merasanya...

    ReplyDelete
  11. masa puasa aritu teringin nak makan. tp bila beli, rasa tak sedap. stress sangat.

    entry terkini...Kenapa Homeopathy yang menjadi pilihan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu tak brapa pandai buat kot orang yang jual tuuu ..

      Delete
  12. selalu beli time pasar minggu atau pasar malam.. beli berbungkus2 pun rase tak cukup..huhu

    ReplyDelete
  13. Em, feveret zumal tu. Macam Lya cakap ada orang panggil putu buluh, tempat zumal orang panggil putu buluh la… Sedap ^_^

    ReplyDelete
  14. K.Lya, saya suka sangat ni.
    Lama x beli..last tawun lepas kot.

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.