❤ Resipi Puding Sumi ❤

August 21, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Petang Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Sumber Gambar : Mr Facebook

Resipi Puding Sumi 


- 1 Paket Agar2 Tali 37.5g 
- 8 Cawan air
- 1 1/4 Cawan gula pasir
- 1 Tin Susu Cair
- 2 Paket Sumi
- PEWARNA

1- Masakkan agar2 tali hingga betul2 hancur,
2 - Masukkan gula dan kacau lagi hingga gula hancur,
3 - Masukkan seketul gula batu untuk elakkan agar2 cepat berair,
4 - Masukkan susu cair dan kacau hingga sebati 
5 - Perlahankan api.. Ambil sebahagian agar2 dan warnakan .. 
6 - Sebelum tu susun sumi di dasar acuan,
7 - Masukkan agar2 sedikit demi sedikit agar sumi stabil dan melekat 
8 - Boleh curahkan agar2 bila  sumi dah melekat
9 - Lapiskan dengan lapisan kedua dan seterusnya..Sejukkan dalam peti ais..


Artikel Menarik yang Lain

41 sang pencerita

  1. wow... yum yum sedap ni... anak saya mmg suka... :) cantik elok jer susun tu n ada warna warni lg bdk2 tgk lg suka. mak bdk pun dah terliur ni.... hihi

    ReplyDelete
  2. Opsss... terbaca title tu ' Resipi Puding Suami'..hahahhaha..mata dah kero ni..

    ReplyDelete
  3. tengok gambar pun dah nampak sedap..

    ReplyDelete
  4. Huishhh sedapnyaaa.. Bentuk pun lawa.. bolehlah try nanti... tak berapa sangat reti buat pencuci mulut ni.. heheh

    ReplyDelete
  5. Wahh.. sedap ni.. menyelerakan... :)

    ReplyDelete
  6. Nampak sedap dan senang nak buat puding ni..

    Jemput singgah dan follow blog saya ye :-)

    http://sitzawiyahrahmat.blogspot.com

    Dah follow google #417..

    ReplyDelete
  7. menarikkkk & menyelerakan... :)

    ReplyDelete
  8. Nyum nyum... Sedapnya... Bdk2 gerenti suka. Ntah2 Mak bdk dgn Bapak bdk lg suka kot.. Hehe

    ReplyDelete
  9. Amboi..berkilat2 sumi dia.. Buat ana terliur fulak. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ana tlg buat nnt akak g mkn umah ana hehehe

      Delete
  10. Tunjuk pic ni kat mak.
    Mak kate, cantik klu buat hantaran.

    ReplyDelete
  11. Nak Tanya...utk buat lapisan baru...kena tgu lapisan bawah sejuk dulu ke?

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.