❤ Petua Untuk Anak Cepat Bercakap ❤

July 02, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Malam Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Petua Untuk Anak Cepat Bercakap


Sumber Gambar :- Mt Google

- Anda perlu selalu berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak-anak dari usia mereka masih bayi atau ketika mereka masih belum lagi pandai bercakap.

- Gunakan ayat yang pendek dan mudah. Apabila anda mahu menerangkan sesuatu kepada anak anda, pastikan ada ruang (pause) antara satu ayat dengan yang lain supaya anak anda berpeluang memberi maklum atau tindak balas

- Mimik muka anda semasa bercakap amat penting. Ia mestilah bersesuaian apabila menyampaikan sesuatu maksud perkataan atau ayat

- Selalu membacakan buku untuk anak dan meluangkan masa bercerita kepada anak

- Dedahkan anak-anak anda kepada interaksi sosial kerana dengan cara ini anda memberi peluang kepada mereka mendengar perbualan di samping berjumpa dengan orang yang baru dikenali.

- Anda mesti menjadi pendengar yang baik dan berusaha memberi perhatian serta cuba memahami apa yang disampaikan oleh anak-anak anda. Jika apa yang disebutnya tidak jelas, anda mesti bantunya dengan menyebut beberapa perkataan yang anda rasa mungkin itulah yang cuba disebutkan oleh anak anda.

- Amalkan selalu menyanyi bersama-sama anak atau bercerita kepadanya.

- Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan, menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi, dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan bahasa mereka adalah normal. Perbanyakkan berbual dengan anak-anak, membacakan buku cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka, dan cuba minta mereka bercakap.

- Andainya anak-anak sudah mula bloeh bercakap satu perkataan, ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna. Contohnya, apabila anak menyebut “nak”, tanyakan kembali “Azman nak apa? Nak susu? Nak mainan?”. Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Azman nak main bola?”. Jadikan ianya suatu kebiasaan.

- Jangan sesekali kali memaksa anak-anak bercakap dan jangan pamerkan kekecewaan anda kerana mereka masih belum mampu bercakap. Bahasa yang pertama sekali anak-anak belajar adalah bahasa emosi dan mimik muka. Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.


Artikel Menarik yang Lain

11 sang pencerita

  1. terbaiklah..setuju dengan petua sis ni..

    ReplyDelete
  2. lya nak praktikkan la nnt bila dah dah ada nak he

    ReplyDelete
  3. Bagus petua nih. Anak buah ana, sekali boleh bercakap. Dari pagi sampai kemalam potpet potpet sensorang. Haha. Lucu pun ade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la bila dah pandai pot pet pot pet tak renti2..

      Delete
  4. Anak-anak saya start ckp umur 1 thun 6 bln.. kategori lambat jgk tu.. Tp bila praktis mcm petua Lya ni (hampir-hampir lah) baru ok n kurang pelat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ank2 lya 8 bln dah boleh sbut dua suku kata..tp brjln sama2 lambat umur 1 thn 3 bln br leh jln..

      Delete
  5. best tips,,leh guna tuk mase dpn...hihi

    ReplyDelete
  6. kena pratikkan kalau dah ade anak ni

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.