❤ Resipi Char Kuey Teow Simple Dan Lazat ❤

June 02, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Malam Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Saper suka makan Char Kuey Teow ... Ha aaa kalau suka makan meh sini kita belajar buat Char Kuey Teow sendiri ..Kalau makan kat kedai tu ada jugak yang tak sedap kan ??? Jadi apakata kita buat sendiri kat umah .. Kalau anak2 dan suami sahabat suka makan .. Baik la kita belajar buat sendiri ...Lagipon bukannyer susah ..Senang jerrr ...Meh Lya ajar ..

Nak buat char kuey teow kena buat sos dia dulu ..Kalau tak camner nak jadi Char Kuey Teow kan .Kalau takder sos tu namanya Kuey Teow Goreng .Banyak pulak cakapnyerr meh la kita usha resipi ..

Bahan Untuk Sos
- 200 gm udang
- 250ml air
- 4 ulas bawang putih siap ketuk
- 5/6 sudu besar  sos tiram
- 3 sudu besar kicap manis
- 3  sudu kecil kicap pekat
- 1 sudu kecil  petis
- 2 sudu besar pati ikan bilis / pati udang
- 1 sudu kecil garam atau secukup rasa
- 1 sudu kecil gula

Bahan2 Untuk Masak Kuey Teow
- Satu bungkus kuey teow
- 1 sudu cili boh
- Kerang yang telah di rebus 
- Sedikit daun kucai & taugeh
- 2 biji telur

Cara-Cara Nak Masak Char Kuey Teow 
Untuk sos - Rebus udang dengan air. Bila udang dah hampir masak,angkat udang dan toskan airnya. Air rebusan tadi jangan buang....Simpan dulu kat tepi ...nanti kita nak guna jugak air rebusan tu ..
Campurkan semua bahan untuk sos kat atas tadi tu dengan air rebusan udang tadi, Kacau rata hingga bahan2 sos tadi diyakini telah masak dan kacau2 lagi hingga menjadi sos yang agak pekat.Matikan api dan biarkan sos sejuk ....

Sos dah siap apalagi tumis cili boh hingga garing. Masukkan dalam 4 sudu besar sos yang telah siap dimasak tadi .Masukkan udang yg telah direbus dan juga kerang. Masukkan 1/2 cawan air untuk lebih berkuah .. ( Lupa nak bagitahu la SOS yang Lya buat tu banyak tau bukan untuk letak semua tuu huhuhu ,,Untuk di simpan kat peti sejuk bahagian beku ..Nak makan baru panaskan sos tu ..)


Bila dah mendidih masukkan kita punya kuey teow, daun kucai, taugeh dan kacau rata... Pastu pecahkan telur, kacau hingga sebati dan boleh diangkat lepas telur dah masak. Nak masak char kuey teow ni tak perlu masak lama  ..masak dalam 4-5 minit jer  .. Dah siap angkat masukkan kat pinggan dan apalagiiiiiiiiiii SERANGGGGG !!!!!!!!! ..Takder la apalagi MAKAN LAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!


Artikel Menarik yang Lain

24 sang pencerita

  1. akak ! buat la utk syira..sedappp ni ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh la datang umah meh cepat2 tau Syira !!!

      Delete
  2. mmg mudah aje membuatnya...tapi jenis xberjenis tu yg susah lebih suka mkn di kedai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe mudah jer Zie tinggal rajin ngan tak berapa rajin jer hehhee..

      Delete
  3. Amboi, gambar kt atas tu kan buat ana rase cam nk je msk char kuey tiew pagi ni jugak. Huhu tp x rajin. u_u

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe Ana kena rajinla kalau tak camno nak masak dik oiii ...

      Delete
  4. fuh masak sendiri ka akak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe yer ni pon baru pertama kali buat ..tak berapa nak reti sgt Arz..

      Delete
  5. Feveret zumal nie... Dulu zumal pernah berniaga Char Kuey Teow depan umah... Hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah mesti Zumal terer kan buat char kuey teow ..Jom la kongsi resipi Zumal lak hehehe ..

      Delete
  6. wahhhhhhhhhhh, my favourite.....nak salin resepi ni ye sis,,hihihi,, thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe salin salin jgn tak salin nanti jgn luper buat tau ..Dah siap bgtau sedap ker tak ..

      Delete
  7. Saya tak suka...tapi isteri saya memang penggemar char kuey teow goreng... Sebab dia jer yg suka, selalunya beli ajer laaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BM ..kena blajar buat sesekali boleh jamu kawan2 hehehe ..

      Delete
  8. wahh kena belajar nih..
    praktis sikit2 utk dpt setanding kat kedai.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena blajar jgn malas blajar Husna ...nanti nak masak senang hehehe

      Delete
  9. dulu tak suka makan kuey teow.. sekarang memang gila kuey tiow..sedapppp.. nak dtg umah kak lya la..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedappp tapi takleh la nak makan selalu sbb muak hehehee ..Meh lerr Aniss ..dtng reramai kita pakat2 makan

      Delete
  10. saya pandaiiiii..pandai makannn je kak..hihihihihi...:DD

    ReplyDelete
  11. Wah... Sedapnya.. Lama x mkn kuehteow... Msih mood pntg...

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.