❤ Ujian & Tarbiyah... ❤

May 22, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Tengah Hari Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Kadangkala, kita DIUJI dengan KARENAH manusia..kita bertanya diri :
"Aku TAK PERNAH buat pada orang lain macam tu, kenapa orang buat kat aku macam ni? Aku tak buat kat orang, kenapa orang buat JAHAT kat aku?"

Itulah sebenarnya UJIAN dan TARBIYAH..ujianNya ialah masihkah kita mampu BERSABAR dan BERBUAT BAIK, walaupun kita tak mendapat kebaikan juga? TarbiahNya ialah supaya kita jangan buat pada orang lain, apa yang kita tak suka jika orang lain buat pada kita..

Diuji dan dapat PAHALA, sekali dengan pakej ‘PENGAJARAN’ yang tidak diajar di mana-mana..di saat orang lain buat jahat pada kita, MENGHINA kita dan MEMANDANG SINIS kepada kita..teruslah berbuat baik kerana hanya Allah yang MENILAI usaha kita..hanya Dia..

Dunia ini seperti magnet...dikelilingi oleh TARIKAN HAWA NAFSU yang akan menyebabkan kita tertarik kepadanya...

Orang yang tahu tidak semestinya dia sedar...Orang yang sedar insyaAllah dia tahu...
Ramai orang yang tahu dia hamba Allah ...Tapi tidak ramai yang sedar dia hamba Allah..

P/s Muhasabah diri untuk jadi hamba yang taat



Artikel Menarik yang Lain

11 sang pencerita

  1. lyaaaaa, i love you lah, i loikee this entry so much...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah ..i love u to hehehe ..tq so much dear !! appreciate it ...

      Delete
  2. kata-kata yang bawah tu mcm biasa dgr dari ustaz pahrol juoi.. it's ok, as long as ianya bermanfaat pada kita semua. thanks sharing.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sudi terjah & alert ..Yuppp Ustaz Pahrol Mohamad Juoi ...
      Sama2

      Delete
  3. Thanks Lya kerana berkongsi sesuatu yang bermakna :)

    ReplyDelete
  4. sangat susah sebenarnya nak istiqamah buat baik nih, dan tak nak jadi org lain.. tp asalkan berusaha inshaAllah Allah pon tolong..

    ReplyDelete

Assalamualaikum ...Salam Ukhuwah Fillah ..
Terima Kasih Sudi Singgah ..Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen ..