❤ Perasan Tak ?? ❤

May 25, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Pagi Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

PERASAN TAK ??


PERASAN TAK?...Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK?...30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen...

PERASAN TAK?...Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK?...Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK?...Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK?...Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK?...Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak boleh kembali :
1. Waktu 
2. Kata-kata 
3. Kesempatan

Ada 3 Hal yang dapat menghancurkan hidup seseorang :
1. Kemarahan 
2. Keangkuhan
3. Dendam ..

Ada 3 Hal yang tidak boleh hilang :
1. Harapan 
2. Keikhlasan 
3. Kejujuran

Ada 3 Hal yang paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta 
3. Kebaikan

Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak pernah pasti :
1. Kekayaan ..
2. Kejayaan 
3. Mimpi 

Ada 3 Hal yang membentuk watak seseorang :
1. Komitmen 
2. Ketulusan 
3. Kerja keras 

Ada 3 Hal yang membuat kita sukses :
1. Tekad 
2. Kemahuan 
3. Fokus ..

Ada 3 Hal yang tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur 
3. Jodoh 

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yang PASTI :
1. Tua 
2. Sakit 
3. Kematian


Artikel Menarik yang Lain

28 sang pencerita

  1. Perkara yg mengikut rentak nafsu mmg seronok berlama2. Perkara yg mendidik nafsu, memang tak seronok lame2. Kalau blh kt masjid tu, nak singgah 5 minit je. Tq atas pkongsian. :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas ingatan nie kak lya.. kadang2 anis ade yg tergolong dlm nie.. :( semoga kita lebih baik dari sebelumnya.. aminn..

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum...

    mselim3 setuju dengan entry nie.. dahulu perasan.. masa baca novel atau majalah hiburan tak penat.. cuba kalau baca atau hafal al-quran... kejap aje dah mengantuk.. hahaha.. Insaallah.. usia dah meningkat nie cuba baiki sikit2 mana yg kurang,,,

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Ms ..kejap jer kalau baca Quran mata pon ngantuk jer ..
      Kalau tgk tilawah mata pon cepat ngantuk tapi bila tgk filem 3 jam pon tak ngantuk kan ..huhuhuhu inilah kita yg lalai sebenarnyerr

      Delete
  4. Betul sangat tu Kak Lya. Efa perasan jugak. Sobsobs

    ReplyDelete
  5. perkongsian yg baik.. sama2 kita muhasabah dir balik.. jangan terlalu mengejar dunia sangat.. ingat bekalan untuk akhirat sama.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Pha Is ..Sama2 kita muhasabah diri

      Delete
  6. Terima kasih Lya atas perkongsian yang dapat beri kesedaran buat zumal :))

    ReplyDelete
  7. Nice sharing dear... Nasihat dan peringatan berguna buat kita hamba yg sering lalai dgn urusan duniawi...

    ReplyDelete
  8. Perasan...tq perkongsian ini
    Sama2 muhasabah diri..

    ReplyDelete
  9. perasannn sangat..cuma kekadang buat2 tak perasan...tq atas peringatan

    ReplyDelete
  10. Perasan sangat², Mekasih atas perkongsian dan peringatan.

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang baik. bakal memberi kesan dalam diri sesiapa yang membaca. terima kasih kak lya

    ReplyDelete
  12. kekadang terlupa dengan apa yang ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Husna ..terkadang kita terleka dan terlupa...

      Delete
  13. nice entry sis....sama-sama kite muhasabah diri...

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.