❤ Ikan Bakar ..Lazat & Menyelerakan ❤

May 30, 2014

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Malam Sahabat ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Alhamdulillah tadi Lya punya ikan bakar dah selamat di makan ..hehehe ..kenyang sudahh ..Syukur syukur Ya Allah bagi kami sekeluarga rezeki makan ikan bakar hari ini ... 

Iman anak kedua Lya memang ''Hantu Ikan Bakar''... Esok minta buat lagi hehehe ...Tak puas makan la kalau ikan bakar tu Umi yang buat ..Bila anak2 suka Umi pon tambah la rajin nak masuk dapur ..Ok esok Umi buat lagi ya ..

Ok la tadi Lya cakap nak update resipi ikan bakar ala2 Lya ..Hehehe ala2 tu yang sedapp dengar tu ..
Jom kita semak apa bahan2 yang perlu ada kat dapur kalau nak buat sos ikan bakar ..Nak bakar ikan kena la ada sosnya ..Kalau takder mana syiokkkk ...Jom2 kita selogkar dapur cari bahan2 ..

Bahan2 Untuk Sos Ikan Bakar 
1. Bawang Merah ( 12 biji )
2. Bawang Putih ( 5 ulas )
3.Serai (Lya guna 5 batang serai) 
4.Lengkuas (sikit jer jgn banyak2)
5.Sedikit Belacan
6.Lada Kering (10 tangkai )
7.Lada Besar (4 biji )
8.Lada Jarum (10biji )
9.Garam Secukup Rasa 
10.Gula Secukup Rasa
11.Minyak Masak (Dua sudu)
12.Air 

Cara2 Masak Sos Ikan Bakar 

- Masukkan bawang merah,bawang putih,serai,lengkuas,belacan,lada kering,lada besar dan juga lada jarum kedalam blender dan kisar semua bahan2 ini hingga lumat ...

- Dah siap kisar panaskan dua sudu minyak masak dan masukkan bahan2 yang telah di blender tadi kat dalam kuali ..

- Masak dan kacau sesekali hingga sebati ..Masukkan sedikit air dan tunggu hingga mendidih ..Bila dah mendidih tu ...tak reti2 tutupla api heheheehe.. Ketepikan sos ikan bakar yang telah siap di masak ..


- Untuk masak ikan bakar kali ni Lya gunakan ikan kembung ..Lya gunakan dua ekor ikan kembung ... Ambil sos yang dah siap tadi lumurkan pada ikan dan perapkan ikan seketika sebelum dibakar ...Lagi lama lagi sedap ...

- Dah siap perap ..masukkan saja ke dalam kuali (pastikan kuali dipanaskan terlebih dahulu)..Tutup dengan tudung periuk yang besar dan tunggu la ikan bakar anda siap dimasak..Dah siap masak boleh ler makan ...Nak makan ngan apa ?? Haa apakata kita makan dengan air asam .. Jom buat air asam jom ..

Bahan2 Untuk Air Asam 
1.Asam Jawa
2.Gula
3.Buah Tomato (1 biji )
4.Bawang Besar ( 1 biji)
5.Bawang Putih ( 4 ulas)
6.Lada Jarum (10 biji )
  
Cara2 Buat Air Asam 

Ramas asam jawa bersama air ..dan pastikan jangan terlalu cair..Buang butir asam jawa ..Masukkan gula secukup rasa ..Buah tomato,bawang besar dan bawang putih potong dadu kecil2 lalu di masukkan ke dalam air asam yang telah siap di ramas tapi..Potong lada jarum halus2 dan masukkan sekali ..Kacau hingga sebati ..Dah siapp ..Boleh ler cecah ngan ikan bakar kita ...




Untuk Lya & keluarga ..Lya sediakan satu lagi menu untuk di makan bersama nasi putih .. Sup suhun campur fish ball .. Ermmm sedapnyerr ..Ok la untuk kami sekeluarga ..Alhamdulillah ..

Lya jenis simple jer takder la nak hias2 daun bagaiii sampai penuh pinggan baru nak ambik gambar ..Sebab Lya adalah Lya seadanya ..Letak daun letak lada macam2 bentuk ..bentuk bunga bentuk panda bentuk apa2 ntah tapi sudahnyerr tak makan buat per huhuhuhu ..Buat membazirr jer kan ?? Jadi inilah resipi saya.. ...RESIPI SAYA CARA SAYA ..

Artikel Menarik yang Lain

26 Sahabat Setia

  1. wahhhh meriahnyaaa menu lya... terliyoq ehh

    ReplyDelete
  2. Banyak pakai cili kan. Kecur air liur ni. Sedap bangat gambarnye..

    ReplyDelete
  3. Hujung minggu boleh buat nih! Nampak macam kena dgn selera saya jer...

    ReplyDelete
  4. Assalmmualaikum kak Lya..salam sayyidul ayyam..wah ikan bakar..lin terliuq dgn sambal cili padi tu..huu..memang giles dgn pedas2 ni ...sedapnyeeeee... nk buat jg lah..nk g beli ikan cencaru wat ikan bakar mcm akk >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam lyn..Boleh boleh ..kak lya pon biasa gak guna ikan cencaru ...

      Delete
  5. yummy!! sedapnyee kak lya.. nanti nak pinjam resepi eh..hihihi.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq aniss ..ambik ambik no hal laaa

      Delete
  6. simple tapi sedap..saya pon suka ikan bakar camtu

    ReplyDelete
  7. wah sedapnya cicah dengan air asam tu.

    ReplyDelete
  8. sedapnyer sis..terbaik ni..ada pula nak hias bentuk panda..kelakar pulak sis ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ..Hehehe perumpamaan jer tu hahahaa..

      Delete
  9. Sebelum nie zumal memang tak tahu buat sos ikan bakar tu... Thanks Lya kerana kongsikannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 Zumal ..Lepas ni blh ler mencuba ..

      Delete
  10. makan ikan bakar pelengkapnya mesti air asam..hehehe..
    meleleh jugak air liur tengok..:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak kalau buat ikan bakar mmg kenaada air asam ni Husna ..Kalau tak raser cam tak lengkap jer hehehee.

      Delete
  11. terbaik,,,tgok gmbr pun da nampak sedap,,,,sy slalu makan ikan bakar ngan kicap cmpur cuka je (rajin sangat kan),hahaha ,,t nak try resepi sis ni :) ***** first time tau LADA JARUM....tak pnah dgar pun sblum ni,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe LADA JARUM tu lada yang keciktu hehehe ..Yang pedas tu la ..Kat sana panggil apa ya ???

      Delete
  12. ikan bakar mmg simple dan menyelerakan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Zie ..sedapp dan senang nak masak ..

      Delete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.