❤ Bila Nak Kawin !!! ❤

March 01, 2014

Assalamualaikum ...
Salam Ukhwah Fillah ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat Semua ...

Haaa tgk tajuk tgk tajuk ...ni la persoalan yg selalu kita dengar hari ini..Terutama bila umur kita dah meningkat kan ?? Ni la persoalan WAJIB yang bakal kita hadapi ..Terkadang dah naik bernanah jugak la telinga bila org selalu tanya kan ?? Hehehe tapi takper itu semua adat la bila kita tak kawin lg walaupon umur dah senja hehehhee ... Tajuk takder kena mengena ngan Lya sbb Lya dulu kawin muda hehehe ...Jom baca jom ...

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahu kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh…aku disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde.
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyyy)

Bila nak kawin???
Aaahhh….sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada.

MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

Secebis KASIH membuat kita SAYANG ….seucap JANJI membuat kita PERCAYA…..sekecil LUKA membuat kita KECEWA…..tetapi sebuah PERSAHABATAN selamanya BERMAKNA…

SaYaNg SeLALu ,
Lya ❤

Artikel Menarik yang Lain

3 sang pencerita

  1. Lya jodoh tu ditgn tuhan, usah ditanya. Kdg2 dh rancang nk kawin pun boleh x jd.

    ReplyDelete
  2. baru merasa sekarang ni orang asyik dok tanya..rimas pun ada.

    ReplyDelete
  3. bila nk kawin calon dah ada..soalan cepu cemas

    Janganlah hukum macam kahwin lambat nie satu dosa...setiap apa yang Allah swt aturkan buat kita ada sebab dan hikmah di sebaliknya.

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.