❤ Cara Menghalang Semut Masuk Ke Balang Gula ❤

January 08, 2014

Rumah anda ada banyak semut tak ????  
Kalau banyak semut mesti susah hati kan ???
Ya la sana semut , sini semut ..rimas juga tengok semut jer hari2 ..
Tahu tak macam mana kita dapat menghalang semut daripada memasuki balang gula /
 bekas makanan / tin susu kita .. Saper nak tahu angkat kaki hehehehee ...

Ni Lya bagitahu cara2 nak halang semut2 tersebut dari bermaharajalela kat umah kita ..

Mula2 ambil kapur tulis kalau boleh guna yang warna putih lagi baik.Dengan menggunakan kapur tersebut, buatkan garisan sempadan menutupi tempat balang gula anda disimpan ,Semut tak suka kepada kapur (CaCO3). Bila semut nampak saja garisan sempadan kapur tersebut, pasti ia tak akan mendekatinya.

Kalau ruang nak lukis garisan tak ada atau tak cukup, ambik tali yang dibuat dari kapas atau kain (yang boleh menyerap cecair), celupkan dalam minyak masak.pastu ikatkan sekeliling balang tersebut. Insya-Allah, semut tak lintas tali tu. (sebelum ikat, perahlah dulu tali tu. tak perah karang, meleleh lak minyak tu nanti).

Haaa senang kan lepas ni konfemm semut pon tak nak BERTAPA dalam umah kita sebab takleh nak dekat ngan makanan feveret dia ...Heheeheehehe ..Selamat mencuba ...



SaYaNg SeLaLu ,
Lya  ❤

Artikel Menarik yang Lain

2 Sahabat Setia

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.