❤ Cara Menghadapi Manusia Yang Iri Hati Dengan Kita ❤

January 11, 2014

Assalamualaikum...
Salam Ukhwah Fillah ...
Sedikit Perkongsian Untuk Sahabat2 Semua ...
Moga Bermanfaat ..Insyaallah ...

Mempunyai kelebihan merupakan suatu kurniaan Allah yang patut di syukuri. Namun itu, tidaklah menjamin membuatkan orang atau sahabat disekeliling kita menjadi suka akan kelebihan kita itu.
Kadangkala kelebihan yang dimiliki seseorang menjadi sasaran kedengkian dan iri hati orang di sekeliling kita .

Sifat buruk ini boleh terjadi pada setiap manusia dalam pelbagai perkara. Antara lain, perasaan Iri hati kepada jiran setaman yang mempunyai kereta baru, iri hati kepada rakan sepejabat yang lebih berjaya, teman yang lebih bijak, bergaya, rupa yang cantik atau kacak. Berikut tips yang boleh 
dilakukan dalam menghadapi manusia-manusia  yang iri hati kepada kita. Diantaranya adalah :-

1. MENJAGA SIKAP DAN UCAPAN
Kita perlu bermuhasabah diri kita yang menyebabkan kenapa sahabat atau orang disekeliling kita merasa iri hati kepada kita. Kadangkala kita tidak menyedari bahawa ucapan atau sikap yang kita tunjukkan membuat orang lain sakit hati, sedih atau marah.

2. MENGELAKKAN DIRI
Apabila kita menghadapi situasi di mana kita berhadapan dengan sahabat atau orang yang iri hati dan terpancing emosinya, sebaiknya kita menghindar diri buat sementara waktu.
Jangan mendekati orang tersebut dan carilah tempat yang membuat kita selesa.
Sebagai seorang muslim, kita digalakkan untuk segera berwuduk kerana dengan berwuduk akan dapat menenangkan fikiran kita.

3. BERBINCANG DARI HATI KE HATI
Ajak orang tersebut bercakap dari hati ke hati. Tanyakan apa yang membuatkan dia terasa hati, dan jangan lupa untuk memohon maaf apabila kita salah dalam sikap dan ucapan kita.
Kerana manusia tidak lepas daripada melakukan kesalahan.

4. MENGELAKKAN IRI HATI DENGAN BERDOA
Apabila kita telah melakukan kesemua tips diatas tadi, tetapi belum juga berhasil, maka langkah terakhir kita adalah berdoa kepada Allah, menyerahkan semuanya kepada Allah.
Memohon agar sahabat, jiran tetangga dan orang yang merasa iri hati kepada kita dilembutkan hatinya dan dihilangkan penyakit hatinya kerana sifat iri itu merupakan penyakit hati.

Semoga apa yang dikongsikan dalam enti ini dapat membantu sahabat2 blog ini menghadapi masalah sedemikian. Jika ada kekurangan, saya memohon maaf dan apa yang baik datang dari Allah, yang buruk dari saya sendiri.Amin aminnn aaminn...

SaYaNg SeLaLu ,
Lya ❤

Artikel Menarik yang Lain

2 sang pencerita

  1. Kalau kita diuji dengan orang yang iri hati, jangan susah hati, kerana Allah sentiasa memerhati

    ReplyDelete

Assalamualaikum. Salam Ukhuwah Fillah.
Terima Kasih Sudi Singgah. Ada Masa Jangan Lupa Tinggalkan Komen.